رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

چگونه باید از بوم SWOT استفاده کنیم؟

تحلیل سوات می‌تواند برای یک سازمان کامل انجام شود، اما برای دپارتمان‌ها، برنامه‌ها یا حتی پروژه‌های کوچک‌تر نیز قابل استفاده است. هر یک از بخش‌های کاربرگه را بر اساس نقاط قوت و ضعف سازمان خود یا فرصت‌ها یا تهدیدهای خارجی‌ای که ممکن است به شما کمک کنند یا مانع کارتان شوند تکمیل کنید.

در این قسمت نکاتی که ممکن است به شما کمک کنند را مطرح می‌کنیم:

آماده باشید: پیش از انجام تحلیل، حقایق و آمار را در نظر بگیرید.

جامع‌نگر باشید: تمام جزئیات، از ریزترین مسائل گرفته (برای مثال مسائلی که در خردترین سطح ممکن قرار دارند مانند بحث در گروه) تا کلان‌ترین مسائلی (مانند قوانین جدید دولتی) که می‌توانند بر کار شما تأثیر بگذارند.

خود را نقد کنید: ‌تحلیل سوات برای بالا بردن تفکر انتقادی بسیار کارآمد است، سعی نکنید صرفاً به خوشایند خود یا دیگران سخن بگویید. آزاد باشید و حالت تدافعی به خود نگیرید. همه نقاط ضعف و قدرتی دارند، سعی کنید هم تهدیدها و هم فرصت‌ها را ببینید. گاهی اوقات صحبت کردن دربارۀ نقاط ضعف یا تهدیدها می‌تواند به شما در شناسایی نقاط قوت و فرصت‌ها کمک کند.

تحلیل خود را با دیگران تست کنید: از دیگران (مانند یک سازمان همکار) یا حتی یک غریبه بخواهید همان کار را انجام دهند و دیدگاه‌های آن‌ها را با یافته‌های خود مقایسه کنید.

 تحلیل را تکرار کنید: همینطور که به کار ادامه می‌دهید، آموخته‌ها و عوامل جدیدی بروز خواهند کرد. دوباره به تحلیل سوات مراجعه کنید و کار خود و مسیر آن را هر سه ماه یکبار یا دوبار در سال بررسی کنید.

از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنید: بیش از حد به سوات اتکا نکنید – سوات صرفاً راهنمایی است که می‌تواند به شما در بررسی بیشتر مسیر توسعه کمک کند.

DIY Toolkit – Nesta Foundation
منبع

DIY Toolkit – Nesta Foundation

https://www.nesta.org.uk/toolkit/diy-toolkit

نگارش توسط اشکان کاظمی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !