برخی از ایدهها به دلیل ویژگیهایی که بهعنوان ایده دارند گسترش مییابند: آنها ممکن است ذاتاً الهامبخش، جذاب و درگیرکننده باشند. با اینحال تعداد نسبتاً معدودی از ایدهها به خودی خود گسترش مییابند. این نوع ایدهها عموماً به صورت شاخهای یکی پس از دیگری توسعه یافته و مقدمات و شرایط را برای فهم بهتر مفهوم اصلی فراهم میکنند. برخی از پروژهها به جای تکرار از «اقتباس» الهام میگیرند(مثل رویکرد آموزش سالهای ابتدایی در رجیو امیلیا[1]) و لازم است بهترین روشها را برای پاسخدهی به نیاز و اشتیاق افراد بیابند. در نظر گرفتن چگونگی بهسازی و بیان ایده پروژه و نیز ایجاد ظرفیت تأمین افرادی که از این ایده الهام گرفتهاند امری اساسی در اقتصاد اجتماعی محسوب میشود. پروژههایی مانند توسعه مسکن بدزد[2] برنامهای برای بازدید و طیف گستردهای از ابزار و محتوا برای استفاده دیگران در جهت ایجاد پروژههای شخصی ارائه میدهند.
[1] رویکرد رجیو امیلیا (Reggio Emilia Approach)، یک فلسفهٔ آموزشی است که بر آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی تمرکز دارد. رجیو امیلیا شهری است در شمال ایتالیا، این رویکرد به نام یک فرد نیست، به نام یک ایده روانشناسی نیز نیست، نامگذاری از این روست که روزی تعدادی مادر و پدر و معلم و محقق خواستند اتفاقی متفاوت برای تمام کودکان شهرشان بیفتد، فرصتی برای رشد داشته باشند که حقشان است.
[2] Beddington Zero Energy Development (BedZED) یک توسعه مسکن سازگار با محیط زیست در انگلستان است که طراحی شده برای ایجاد انتشار کربن صفر طراحی شده و اولین انجمن در مقیاس بزرگ بود که این کار را انجام داد.
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/