کمپینهایی که نارضایتی و ناخوشنودی را میانجی جستوجو برای نوآوریهای جدید قرار میدهند. برای مثال جنبش حقوق معلولیت باعث نوآوری در تکنولوژیها، ساختمانها و سیاستهای عمومیشد، یا کمپین صلح سبز، سیب مرا سبز کن[۱] که شرکت اپل را مجبور کرد سیاستهایش را تغییر دهد و استفاده از مواد خطرناک را متوقف کند و یا کمپینهایی درباره ماهیگیری بیش از حد که باعث استفاده از روشهای جدید تعقیب کشتیها با سامانهی موقعیتیاب جهانی شد. بهطور فزاینده از اقدام مستقیم بهعنوان یک روش موثر برای افزایش آگاهی عمومی دربارهی جنبشهای محیط زیستی استفاده میشود. نمونهای از اقدام مستقیم، کمپین هواپیمای احمق[۲] است که یک شبکهی اعتراض گروهی به گسترش فرودگاهها و تاثیر بر اقلیم هواپیمایی بود.
[۱] Greenpeace’s ‘Green My Apple
[۲] Plane Stupid
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/