کارگاههای مشارکتی همچنین بهعنوان ارزیابی مشارکتی روستایی (PRA) یا یادگیری مشارکتی و عملی(PLA) نیز شناخته میشوند. رابرت چمبرز[1] و سایرین برای سازماندهی و تسهیل کارگاههای مشارکتی، اقدامات زیادی انجام دادهاند. اینها جلساتی هستند که مردم بومی را قادر میسازند به تجزیه و تحلیل، اشتراکگذاری و افزایش دانش برنامهریزی خود بپردازند و برنامهها و پروژههای توسعه را مدیریت و ارزیابی کنند. ابزار کمکی بصری مانند نقشهبرداری، فیلم، تصویر، جدول زمانی، مرتبسازی و رتبهبندی کارت، نمودارهای وِن[2]، نمودار تقویم و نقشههای بدن اغلب با هدف درگیرکردن شرکتکننده و کسب دانش مورد استفاده قرار میگیرند. اغلب آنها برای جذب شرکتکنندگان برای انعکاس مسائل و تجربیات شخصیشان ابزارهای موثری هستند. این کارگاهها توجه خاصی به پویایی گروه نشان میدهند و بین «بالادستیها»- افراد دارای قدرت، ایستادگی، نفوذ و غیره درجامعه – و «پاییندستیها»- افرادی که از قدرت، ایستادگی و نفوذ کمتری در جامعه برخوردار هستند- تفاوت قائل میشوند. یکی از این فعالیتها سباتور[3] نام دارد و به معنی خرابکار است. افراد به گروههای سه نفره تقسیم میشوند: دو سخنگو و یک خرابکار. سخنگوها به بحث دربارهی یک موضوع که انتخاب خود آنان است میپردازند. خرابکار، گفتگوی آنها را قطع و مختل میکند و حواس آنان را پرت میکند. لزوما سخنگوها از اینکه فرد سوم قصد خرابکاری دارد مطلع نیستند. سپس از گروه خواسته میشود تجربهشان را بازگو کنند و به بحث دربارهی آن بپردازند.
[1] Robert Chambers
[2] Venn diagrams
[3] saboteur
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/