نقشهبرداری سیستم را میتوان نقشهبرداری مشارکتی و تحلیل درونبخشی تعریف کرد و کمپین نقشهکشی مردم کرالا[1] نمونهای بهکارگیری چنین روشی است.
در روند نقشهبرداری از مسیر کاربری مردم، کالاها و پیامها اغلب الگوها و امکانات دیده نشده برجسته میشود. در دهه 1950 و 1960 در اسکاندیناوی بر نقشه بعضی از جنبشهای تاثیرگذار بر روند زندگی جاری بهعنوان کلید شناخت شهرها تأکید میشد. اخیراً تمرکز بر روند و خدمات سفر در ایدهی بهبود مستمر دمینگ[2] و شرکتهایی مانند تویوتا نقش اساسی داشته است.
[1] Kerala: کمپین طرح مردم، که در سال 1996 در ایالت کرالا در جنوب غربی هند برگزار شد تا مردم محلی بتوانند اولویتهای توسعه خود را تعیین و اجرا کنند. این امر از طریق کمپین طرح مردمی تحت نظارت مشترک اداره خودگردانی محلی و هیئت برنامهریزی دولتی اجرا شد.
[2] Deming: در دههی ۱۹۵۰، ویلیام ادوارد دمینگ، روشی را ابداع کرد که دلیل خوب پیش نرفتن محصولات یا فرایندها را شناسایی میکرد. پس از آن، رویکرد او به ابزار استراتژی محبوبی تبدیل شد که بسیاری از سازمانها از آن استفاده میکنند. چرخه دمینگ ابزار متداولی برای بازخورد مستمر و دستیابی به بهبود مستمر در کسبوکارهاست.
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/