رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

نقشه‌برداری سیستم و مسیر کاربری

نقشه‌برداری سیستم را می‌توان نقشه­‌برداری مشارکتی و تحلیل درون‌بخشی تعریف کرد و کمپین نقشه‌­کشی مردم کرالا[1] نمونه‌ای به‌کارگیری چنین روشی است.

در روند نقشه­‌برداری از مسیر کاربری مردم، کالاها و پیام‌­ها اغلب الگوها و امکانات دیده نشده برجسته می‌شود. در دهه 1950 و 1960 در اسکاندیناوی بر نقشه­ بعضی از جنبش­‌های تاثیرگذار بر روند زندگی جاری به‌عنوان کلید شناخت شهرها تأکید می‌­شد. اخیراً تمرکز بر روند و خدمات سفر در ایده‌­ی بهبود مستمر دمینگ[2] و شرکت­‌هایی مانند تویوتا نقش اساسی داشته است.

[1] Kerala: کمپین طرح مردم، که در سال 1996 در ایالت کرالا در جنوب غربی هند برگزار شد تا مردم محلی بتوانند اولویت‌های توسعه خود را تعیین و اجرا کنند. این امر از طریق کمپین طرح مردمی تحت نظارت مشترک اداره خودگردانی محلی و هیئت برنامه‌ریزی دولتی اجرا شد.

[2] Deming: در دهه‌ی ۱۹۵۰، ویلیام ادوارد دمینگ، روشی را ابداع کرد که دلیل خوب پیش نرفتن محصولات یا فرایندها را شناسایی می‌کرد. پس از آن، رویکرد او به ابزار استراتژی محبوبی تبدیل شد که بسیاری از سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. چرخه دمینگ ابزار متداولی برای بازخورد مستمر و دستیابی به بهبود مستمر در کسب‌وکارهاست.

 

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۱۷ تیر ۱۴۰۲

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !