باروت نوتبوم[1]، اقتصاددان هلندی، نشان داده است که برخی از مهمترین نوآوریها حاوی خلاقیت و الگوهای رفتاری جدید هستند. برای مثال در بخش خصوصی، این افزایش خُردهفروشی فستفودها بود که به منزلهی نسخهی جدیدی از غذا خوردن بود. درحالیکه نسخهی رستورانهای سنتی چنین بود: انتخاب کن، سرو کن، بخور، سپس هزینه را پرداخت کن؛ اما الگویی که سلفسرویس یا فستفودها ارائه دادند چنین بود: انتخاب کن، پرداخت کن، غذا را به میز ببر، بخور و تمیز کن. نسخههای جدید دقیقاً بهعنوان نقطهی مقابل بخش دولتی پدیدار میشوند؛ بازیافت، یادگیری شخصی در مدرسه و خودمدیریتی در مراقبتهای بهداشتی همه و همه برآنند که فرد به عامل افزایشدهنده بهرهوری در آینده برای خدمات دولتی تبدیل شود.
[1] Bart Nooteboom
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/