رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

نسخه­‌ی مولد

باروت نوتبوم[1]، اقتصاددان هلندی، نشان داده است که برخی از مهم­‌ترین نوآوری‌­ها حاوی خلاقیت و الگوهای رفتاری جدید هستند. برای مثال در بخش خصوصی، این افزایش خُرده­‌فروشی فست­‌فودها بود که به منزله‌­ی نسخه‌ی جدیدی از غذا خوردن بود. درحالی­که نسخه­‌ی رستوران‌­های سنتی چنین بود: انتخاب کن، سرو کن، بخور، سپس هزینه را پرداخت کن؛ اما الگویی که سلف‌­سرویس یا فست‌فودها ارائه دادند چنین بود: انتخاب کن، پرداخت کن، غذا را به میز ببر، بخور و تمیز کن. نسخه‌­های جدید دقیقاً به‌عنوان نقطه‌ی مقابل بخش دولتی پدیدار می‌­شوند؛ بازیافت، یادگیری شخصی در مدرسه و خودمدیریتی در مراقبت­‌های بهداشتی همه و همه برآنند که فرد به عامل افزایش‌دهنده بهره‌­وری در آینده برای خدمات دولتی تبدیل شود.

[1] Bart Nooteboom

 

 

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۱۹ تیر ۱۴۰۲

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !