رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

مشارکت

امروزه بسیاری ازدولت‌­ها به هر شکلی در تلاش‌اند تا راه­‌هایی برای مداخله­‌ی مردم در شکل­‌دهی امور و بسنده نکردن به برگزاری هر چند سال یک‌بارِ انتخابات بیابند. این روش­‌ها هنوز تحت آزمایش‌اند و بیش از این­که به آفرینش ایده بپردازند، سعی دارند که فرهنگ گشودگی به ایده‌ها را فراگیر کنند. مانورهای بزرگ به رهبری دولت برای اینکه مردم به شکلی گسترده‌تر در آفرینش ایده‌ها و امکان‌ها مشارکت کنند؛ از این دست روش‌ها است. مانند طرحی که در استرالیا هزاران نفر را در آخر هفته‌ها در پارلمان گرد هم می‌آورد. همچنین پلتفرم‌هایی برای تعامل با شهروندان مانند وبسایت جدید کاخ سفید که بر اساس همکاری، مشارکت و شفافیت دولت طراحی شده، شهروندان را قادر می­‌سازد به بحث درباره‌­ی تاثیرگذاری بر سیاست‌گذاری‌­های جدید در سه مرحله­ بمباران فکری، بحث و پیش‌نویس بپردازند. پلتفرم‌­های دیگر مانند org و MeetUp در کمپین انتخاباتی اوباما[1] برای بسیج کردن حمایت­‌های مردمی بسیارموثر بودند. این پلتفرم­‌ها اکنون مکانیسم‌­هایی را برای ثبت ایده‌­ها و بازخوردهای شهروندان در دولت فراهم می‌­کنند.

[1] Barack Hussein Obama

تصویر: سومین نشست شهروندان در نوامبر 2003 بیش از 2800 نفر از ساکنان کلمبیا در نوامبر در مرکز کنوانسیون واشنگتن جمع شدند تا برای آینده شهر برنامه‌ریزی کنند و به بحث و رأی‌گیری درباره‌ی طیف وسیعی از سیاست‌گذاری‌ها بپردازند.

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !