رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

عرضه و تقاضای نوآوری

صرف­ نظر از نوع خاص رشد، اشاعه‌­ی موفقیت‌­آمیز یک نوآوری بستگی به عرضه و تقاضای موثر دارد: عرضه­‌ی موثر به رشد شواهد اشاره دارد و نشان‌گر اثرگذاری نوآوری است. تقاضای موثر یعنی تمایل افراد برای خرید نوآوری. هم عرضه و هم تقاضای نوآوری مورد نیاز است اما گاهی اثربخشی یک ایده اولویت دارد، این در حالی است که در سایر موارد ارجحیت با ایجاد تقاضا و ایجاد نیاز در مردم و سپس ترغیب افراد یا سازمان‌­های دارای ثروت به پرداخت هزینه­ است. این کار اصلا آسان نیست چرا که مردم معمولاً دلایل خوبی برای مقاومت در برابر نوآوری دارند و فقط در صورت فشارهای شدید(ازطرف رقبا، همسالان، مصرف­‌کنندگان و کارفرمایان) و یا داشتن انگیزه­ قوی(مزایای بارز یک ایده نسبت به موارد پیشین می‌تواند عاملی انگیزه‌بخش باشد) یا تحریکات عاطفی شدید نوآوری را می‌پذیرند.

ممکن است برای رشد تقاضای موثر نیاز باشد نوآوری را طریق حمایت، افزایش آگاهی، اثرگذاری‌اش در حمایت از یک ایده یا ایجاد تغییر توسعه دهیم. کلید ایجاد تقاضا برای خدمات به ویژه در نزد مقامات دولتی حمایت و تبلیغات است. به‌عنوان مثال، تشکیل پرونده بودجه عمومی برای حل معضل اعتیاد یا آموزش جنسی را در نظر بگیرید.

 

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۲۴ تیر ۱۴۰۲

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !