تمام نوآوریها با یک ایدهی اصلی شروع میشوند، اما خود ایده اغلب به وسیله یک تجربه، اتفاق یا شواهد جدیدی که یک نیاز اجتماعی یا بی عدالتی را آشکار میکند برانگیخته میشود. در بسیاری از موارد قدم اول یافتن راهحل، استفاده از تحقیقات، نقشهبرداری و جمعآوری دادهها برای شناسایی مشکلات است.
یکی از چالشهای مهم در این مرحله شناسایی مشکل حقیقی است. یک مشکل خوب، راهحل را در درون خود گنجانده است. این نکته در طرح سؤال اهمیت ویژهای دارد. مسئله کلیدی در سیاست اجتماعی، رسیدن به تشخیص درست و در نظر گرفتن چیزی بیشتر از نشانههای دمدستی و کشف علت حقیقی یک مسئله است. مثلاً مشکلات موجود در پارک ماشین، بازتابی از مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی است. یافتن راهحل برای مشکلی اشتباه، اغلب وضع را بدتر میکند. در سایر موارد، تجزیه مشکل کلی به مشکلات کوچکی که قابل مدیریت باشند و بتوان به صورت عملی به رفع آنها پرداخت از اهمیت بالایی برخوردار است.
پس از تشخیص مشکل، لازم است که مشکل موقعیتیابی شود، مورد تحقیق قرار گیرد و این چیزی نیست جز پروسه اصلاح مشکل و رسیدن به مسائل اصلی به طریقی که باعث ایجاد راهحلهای کاربردی شود. رقابت ایدههای جاری برای جمعآوری اطلاعات درباره نوآوری نشان میدهد که در این مرحله طرح سؤال خوب، کلید بُردن رقابت است.
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/