این نهادها یک وضعیت قانونی جدید برای شرکتهای اجتماعی به شمار آمده و به خیریه شباهت دارند. هدف شرکتهای عامالمنفعه ایجاد دسترسی یکسان به سرمایهگذاریهای اجتماعی در عین حفظ اهداف اجتماعی شرکت است. آنها این کار را با ایجاد توزان میان داراییها و سود سهام انجام میدهند و بدین صورت منافع شرکت را در بازارهای خصوصی حفظ و سود و رشد سرمایه را تضمین میکنند. یک مثال آن رویداد «کارگاه مشاغل»[1] است که به افراد درباره یک حرفه به خصوص به صورت حرفهای آموزش میدهد. بر اساس این نکته که «همه اولین رئیس خود را به خاطر میسپرند»، در این رویداد جوانان بیکار با کاسب یا تاجر همکار شده و از طریق یک دورهی کارآموزی شش ماهه از او آموزش حرفهای دریافت میکنند. تا پایان دسامبر 2009، 3261 شرکت بهعنوان عامالمنفعه به ثبت رسیدند.
[1] Working Rite
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/