رویدادهای فضای باز (غیرکنفرانسی) توسط شرکتکنندگان هدایت میشوند. این شرکتکنندگان هستند که در مورد برنامهها تصمیم میگیرند و خود را به صورت گروهی سازماندهی میکنند. هرکس بخواهد بحث یا فعالیتی را آغاز کند، ایدهاش را با کل گروه درمیان میگذارد- علاقهمندان به گروه ملحق میشوند. این برنامه روان و قابل تغییر است. هیچ چیز ثابت نیست و شرکتکنندگان میتوانند از گروهی به گروه دیگر جابه جا شده و یا گروهی جدید تشکیل دهند. یکی از قوانین طلایی در این روش این است که هیچ تماشاچیای درکار نیست، همه شرکتکننده هستند.
چهار اصل برای روش«رویدادهای فضای باز» وجود دارد: هر کس که میآید، فرد مناسبی است؛ هر چیزی که روی دهد، تنها چیزی است که میتوانسته اتفاق بیفتد؛ هر زمانی که شروع شود، زمان مناسبی است و هنگامیکه رویداد به پایان برسد، همه چیز تمام است. یک مثال عالی آن بارکمپ[1] است. این شبکه که توسط شرکتکنندگان هدایت میشود در ابتدا بر تکنولوژیهای مرتبط با مشکل تمرکز میکرد اما اکنون موضوعات گوناگونی بازاریابی و مراقبهای بهداشتی را نیز پوشش میدهد.
[1] BarCamp
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/