رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

رویدادهای فضای باز

رویدادهای فضای باز (غیرکنفرانسی) توسط شرکت­‌کنندگان هدایت می­‌شوند. این شرکت‌­کنندگان هستند که در مورد برنامه‌­ها تصمیم می‌­گیرند و خود را به صورت گروهی سازمان­دهی می‌­کنند. هرکس بخواهد بحث یا فعالیتی را آغاز کند، ایده­‌اش را با کل گروه درمیان می­‌گذارد- علاقه‌­مندان به گروه ملحق می­‌شوند. این برنامه روان و قابل تغییر است. هیچ چیز ثابت نیست و شرکت­‌کنندگان می‌توانند از گروهی به گروه دیگر جابه جا شده و یا گروهی جدید تشکیل دهند. یکی از قوانین طلایی در این روش این است که هیچ تماشاچی‌­ای درکار نیست، همه شرکت‌­کننده هستند.

چهار اصل برای روش«رویدادهای فضای باز» وجود دارد: هر کس که می‌­آید، فرد مناسبی است؛ هر چیزی که روی دهد، تنها چیزی است که می­‌توانسته اتفاق بیفتد؛ هر زمانی که شروع شود، زمان مناسبی است و هنگامی‌که رویداد به پایان برسد، همه چیز تمام است. یک مثال عالی آن بارکمپ[1] است. این شبکه­ که توسط شرکت­‌کنندگان هدایت­ می‌شود در ابتدا بر تکنولوژی‌های مرتبط با مشکل تمرکز می­‌کرد اما اکنون موضوعات گوناگونی بازاریابی و مراقب‌­های بهداشتی را نیز پوشش می‌­دهد.

[1] BarCamp

تصویر: بارکمپ ونکوئر، 2009. شرکت‌کنندگان درمورد برنامه تصمیم می‌گیرند و کارگاه‌های باز و مشارکتی را اجرا می‌کنند. در تصویر بالا یک شرکت‌کننده، ایده‌اش را برای یک جلسه مطرح می‌کند.

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !