نوآوری مبتنی بر شانس، مکاشفه و یافتم یافتم!، کیمیاگری و در انحصار افراد نابغه نیست. نوآوری قابل مدیریت، حمایت و پرورش است و هرکس، اگر بخواهد، میتواند بخشی از آن باشد. ما تعدادی از پیامهای کلیدی متفکران را دربارهی نوآوری جمعآوری کردیم. آنان نشان دادند که نوآوری اجتماعی یک حوزهی نسبتا همگانیست که روند آن آشکار است؛ مثلا دولت در مقایسه با گروههای کوچک جامعه باوجود بودجه و اختیارات قانونی به راحتی میتواند به تغییرات بیشتری در مقیاس بزرگ دست یابد. با این حال هنوز بیشتر تحولات اجتماعی نه کاملاً از بالا به پایین هستند و نه کاملاً از پایین به بالا، بلکه مستلزم اتحاد بین بخشهای بالا و پایین یا هماهنگی بین آنها است.
در ادامه، صدها روش مورد استفاده برای نوآوری در سراسر جهان را معرفی میکنیم که براساس روشهای تفکر، ابزارهای عملی برای امور مالی یا طراحی و غیره دستهبندی میشوند. بعضی از آنها مختص یک ناحیه، دولت، تجارت یا خیریه هستند و برخی دیگر برای فرهنگهای قومی مناسباند؛ اما بسیاری از آنها الگوی مشترکی دارند. بیشتر نوآوریها از ترکیبی از ایدههای خلاقانه و منابع متعدد نشأت میگیرند. برای مثال پیشتر دیدیم که نوآوران، روشهای تأمین بودجه مورد استفاده برای علم، سرمایهگذاری و کسانی که مناقصه و کمک هزینه میگیرند را ترکیب میکنند. سایرین، مردمنگاری، تکنیکهای تجسمی برای طراحی محصول، ایدههای درگیری کاربران در جنبشهای اجتماعی و روشهای راهاندازی در بخش دولتی را ترکیب میکنند. از طرف دیگر برخی از مجموعههای مردمی سعی دارند از این نوع سرمایهگذاری، نه تنها چگونگی ظهور ایدههای مالی، بلکه روشهایی برای از بین بردن موانع آزادسازی سریع منابع را بیاموزند. امید است که با جمعآوری روشهای بسیار بتوانیم فرایندهای خلاقانهی نوترکیب و آزمایشی را سرعت ببخشیم.
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/