رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

روش‌ها

نوآوری مبتنی بر شانس، مکاشفه و یافتم یافتم!، کیمیاگری و در انحصار افراد نابغه نیست. نوآوری قابل مدیریت، حمایت و پرورش است و هرکس، اگر بخواهد، می‌تواند بخشی از آن باشد. ما تعدادی از پیام­‌های کلیدی متفکران را درباره­‌ی نوآوری جمع­‌آوری کردیم. آنان نشان دادند که نوآوری اجتماعی یک حوزه­‌ی نسبتا همگانی‌ست که روند آن آشکار است؛ مثلا دولت در مقایسه با گروه­‌های کوچک جامعه باوجود بودجه و اختیارات قانونی به راحتی می‌تواند به تغییرات بیشتری در مقیاس بزرگ دست یابد. با این حال هنوز بیشتر تحولات اجتماعی نه کاملاً از بالا به پایین هستند و نه کاملاً از پایین به بالا، بلکه مستلزم اتحاد بین بخش‌های بالا و پایین یا هماهنگی بین آن‌ها است.

در ادامه، صدها روش مورد استفاده برای نوآوری در سراسر جهان را معرفی می­‌کنیم که براساس روش­های تفکر، ابزارهای عملی برای امور مالی یا طراحی و غیره دسته‌­بندی می‌­شوند. بعضی از آن‌ها مختص یک ناحیه، دولت، تجارت یا خیریه هستند و برخی دیگر برای فرهنگ­های قومی مناسب­‌اند؛ اما بسیاری از آن‌ها الگوی مشترکی دارند. بیشتر نوآوری­‌ها از ترکیبی از ایده­‌های خلاقانه و منابع متعدد نشأت می­‌گیرند. برای مثال پیش­تر دیدیم که نوآوران، روش­‌های تأمین بودجه­ مورد استفاده برای علم، سرمایه­‌گذاری و کسانی که مناقصه و کمک هزینه می­گیرند را ترکیب می­‌کنند. سایرین، مردم­‌نگاری، تکنیک‌­های تجسمی برای طراحی محصول، ایده­‌های درگیری کاربران در جنبش­های اجتماعی و روش­‌های راه­‌اندازی در بخش دولتی را ترکیب می‌­کنند. از طرف دیگر برخی از مجموعه‌های مردمی سعی دارند از این نوع سرمایه‌­گذاری، نه تنها چگونگی ظهور ایده‌­های مالی، بلکه روش­‌هایی برای از بین بردن موانع آزادسازی سریع منابع را بیاموزند. امید است که با جمع‌­آوری روش­‌های بسیار بتوانیم فرایندهای خلاقانه‌­­ی نوترکیب و آزمایشی را سرعت ببخشیم.

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۰۱ خرداد ۱۴۰۲

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !