روشهای بسیاری برای تعاریف مدلها و طرحهای کسب و کار وجود دارد. برای مثال: روش بل-ماسون[1] در حوزه سرمایهگذاری چهارچوبی دقیق برای توجه به عناصری که عامل اعتباربخشی به یک طرح کسب و کار هستند ارائه داد. مهارت، بازاریابی و امور مالی از جمله این عناصر هستند. مدل آنها برای سرمایهگذاریهای جدید دارای 12 محور است که در نمودار نشان داده شده است. برای هر کدام از آنها 4 مرحلهی پیشروی طراحی شده است. مرحلهی اول مفهوم است، دوم سرمایهگذاری و سپس توسعه آن بهعنوان محصول. مرحلهی آخر مربوط به توسعه بازار است. آنها از این مدل تشخیصی برای ترسیم پیشرفت بیش از 450 سرمایهگذار استفاده کردهاند تا بتوانند آیتمهای کلیدی برای توسعهی بیشتر را مشخص کنند.
[1] Bell-Mason
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/