رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

روش­‌های ارزیابی طرح کسب و کار

روش­‌های بسیاری برای تعاریف مدل‌ها و طرح‌های کسب و کار وجود دارد. برای مثال: روش بل-ماسون[1] در حوزه سرمایه‌­گذاری چهارچوبی دقیق برای توجه به عناصری که عامل اعتباربخشی به یک طرح کسب و کار هستند ارائه داد. مهارت­، بازاریابی و امور مالی از جمله این عناصر هستند. مدل آن‌ها برای سرمایه‌­گذاری­‌های جدید دارای 12 محور است که در نمودار نشان داده شده است. برای هر کدام از آن‌ها 4 مرحله‌­ی پیشروی طراحی شده است. مرحله‌­ی اول مفهوم است، دوم سرمایه‌گذاری و سپس توسعه آن به‌عنوان محصول. مرحله‌­ی آخر مربوط به توسعه بازار است. آن‌ها از این مدل تشخیصی برای ترسیم پیشرفت بیش­ از 450 سرمایه­‌گذار استفاده کرده­‌اند تا بتوانند آیتم‌های کلیدی برای توسعه‌­ی بیشتر را مشخص کنند.

[1] Bell-Mason

 

تصویر نخست: در این نمودار، بیشترین پیشرفت درمحور تکنولوژی، برنامه تجاری(طرح‌کسب و کار)، CEO و محورهای مالی اتفاق افتاده است. کم‌ترین پیشرفت در محور مقیاس، گروه، هیئت‌مدیره و سیستم کنترل دیده می‌شود. در اقتصاد اجتماعی، مسئله‌ی کنترل، گروه و رابطه با کاربران در اولویت قرار دارند و حتی ممکن است که جوهره­‌ی تکنولوژی جدید که سرمایه‌­گذاری بر آن بنا نهاده شده است باشد. ما 12 محور جایگزین را که ممکن است بیش­تر مناسب سرمایه­‌گذاری اجتماعی باشد در نمودار دوم آورده‌­ایم.
تصویر دوم: این فاکتورها ابزار مفیدی برای مدیران و سرمایه‌گذاران بوده و همان عناصری هستند که یک تجارت را کارآمد می‌کنند و در عین حال کدام از آن‌ها ممکن است نمود ضعیف‌ترین نوع پیوند باشد.

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۲۸ خرداد ۱۴۰۲

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !