طیفی از مدلهای تجاری اجتماعی وجود دارد که شامل شناسایی ارزش بالقوهی داراییهای سرمایهگذاری و تفکیک فعالیتهای آن برای ایجاد جریان درآمد جایگزین است. در مدلهای تجاریای که توسط شرکتهای وب اتخاذ شده است نکات آموزنده بسیاری برای جریانهای اجتماعی وجود دارد؛ به خصوص مدلهایی که همچون سرمایهگذاری اجتماعی بر پایه حفظ دسترسی آزاد و در عین حال جذب درآمد غیرمستقیم از ارائه سرویس رایگان طراحی شدهاند.
تصویر نخست: در این نمودار، بیشترین پیشرفت درمحور تکنولوژی، برنامه تجاری(طرحکسب و کار)، CEO و محورهای مالی اتفاق افتاده است. کمترین پیشرفت در محور مقیاس، گروه، هیئتمدیره و سیستم کنترل دیده میشود. در اقتصاد اجتماعی، مسئلهی کنترل، گروه و رابطه با کاربران در اولویت قرار دارند و حتی ممکن است که جوهرهی تکنولوژی جدید که سرمایهگذاری بر آن بنا نهاده شده است باشد. ما 12 محور جایگزین را که ممکن است بیشتر مناسب سرمایهگذاری اجتماعی باشد در نمودار دوم آوردهایم.
تصویر دوم: این فاکتورها ابزار مفیدی برای مدیران و سرمایهگذاران بوده و همان عناصری هستند که یک تجارت را کارآمد میکنند و در عین حال کدام از آنها ممکن است نمود ضعیفترین نوع پیوند باشد.