جوایز و چالشهای عمومی میتواند یک ابزار موثر در توزیع بودجه و ایجاد انگیزه در نوآوری باشد. یکی از باورهای سنتی درمورد سوددهی جایزهها و رقابتها این است که این روش بدون اینکه مسئولیت ریسک آن را بپذیرد برای یافتن راهحل مشکلات جایزه تعیین میکند. در حقیقت با این رقابتها، این شرکتکنندگان هستند که ریسک مالی را به عهده میگیرند؛ اما در اقتصاد اجتماعی بحث بر سر تقسیم ریسک است نه انتقال آن. این کار میتواند از طریق فرایند ورودی هر مرحله بدست آید. بهطوری که شرکتکنندگان با پیشروی به هر مرحله، میزان سرمایهگذاری خود را افزایش دهند. چالش بزرگ محیط زیستی NESTA نیز به همین روش سازماندهی شد. طی این رویداد که در سال 2007 برگزار شد یک میلیون پوند برای نوآوریها در پاسخ به تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی که خود جامعه آن را رهبری میکرد درنظر گرفته شد. «چالش سبز بزرگ» در بخش غیرانتفاعی اولین جایزه چالش در نوع خود بود. در طی سه مرحلهی این رویداد، شرکتکنندگان میتوانستند دربارهی ایدهی خود صحبت کنند، آن را توسعه دهند و در صورت فینالیستشدن آن را عملی کنند. این جایزه بر اساس عملکرد جاری و نتیجه نهایی در پایان زمان رویداد به یک نفر یا بیشتر اهدا میشود.
یکی از فینالیستها گرین ولیز[1] است؛ یک کمپانی محبوب از بروکن بروکنز[2] در والز[3]. گرین ولیز در تلاش است انتشار کربن و خطرات ناشی از تهویه را کاهش دهد و برای ساکنان بومی انرژی ارزان و تجدیدپذیر فراهم کند. گرین ولیز همچنین امیدوار است از طریق انرژی آبی، باد و قدرت حرارتی(که برخی از آن، قرار است به مالکیت جامعه برسد) انرژی 520 مایل مربع از منطقه را مستقل سازد. انرژی اضافی دوباره به شبکهی ملی فروخته میشود و یک جریان درآمد ثابت برای شرکت ایجاد میکند.
[1] Green Valleys
[2] Brecon Beacons
[3] Wales
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/