چالش قرن 21 این است که دریابیم چه عواملی کارایی دارند و آنها را اشاعه بخشیم. در واقع بیشتر ایدههای اجتماعی نه از طریق رشد یک سازمان بلکه از طریق تقلید و اقتباس گسترش یافتهاند. عرضه ایدهها و تقاضا برای آنها به صورت یکسان دستخوش تغییر میشود چرا که تعداد حوزههایی که در آنها راهحلهایی ساده و قابل اجرا و توزیع وجود داشته باشد بسیار کم است.
در گسترش و انتشار نوآوریها بین اقتصاد اجتماعی و بازار تفاوتهای چشمگیری وجود دارد. اقتصاد خصوصی بهگونهای ساخته شده است که مزایای یک نوآوری را برای خود سازمان یا آن دسته از دارندگان مجوز یا فروشندگانی که حاضرند برای آن نوآوری، هزینهای پرداخت کنند حفظ نماید. اما اقتصاد اجتماعی که در درجهی اول روی ماموریتها متمرکز میشود، به جای خصوصی نگه داشتن ایده، از گسترش سریع آن حمایت میکند. این یکی از دلایلی است که اقتصاد اجتماعی، رشد سازمانی کمتری دارد و استفاده از شبکههای مشارکتی بهعنوان راهی برای به اشتراکگذاری نوآوری در آن جدیتر است.
توسعه نوآوری اجتماعی، نامهای دیگری همچون انشقاق، انتقال، تبدیل و انتشار نیز دارد. ما از آن بهعنوان «اشاعهی مولد» یاد میکنیم: «اشاعه» در این عبارت به معنای مسیرهای مختلفی است که یک ایده در آن گسترش مییابد و «مولد» بودن آن اشاره به این نکته دارد که یک نوآوری به شکل یک الگوی معین و ثابت گسترش نیافته و در مسیر توسعه اشکال مختلفی به خود خواهد گرفت.
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/