رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

اقتصاد اجتماعی درحال ظهور

بیشتر این نوآوری‌ها به سمت نوع جدیدی از اقتصاد می‌رود که برخی از عناصر قدیمی و بسیاری از عناصر جدید را ترکیب می‌کند که ما آن را به عنوان یک «اقتصاد اجتماعی» توصیف می‌کنیم، زیرا ویژگی‌هایی را درهم می‌آمیزد که با اقتصادهایی که مبتنی بر تولید و مصرف کالاها بنا شده، بسیار متفاوت است. ویژگی‌های کلیدی آن عبارتند از:

1ـ استفاده گسترده از شبکه‌های توزیع شده برای پایداری و مدیریت روابط با کمک پهنای باند، تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی.

2ـ مرزهای نامشخص بین تولید و مصرف.

3ـ تاکید بر همکاری و تعاملات مکرر، مراقبت و نگهداری به جای مصرف یکباره.

4ـ نقش قوی برای ارزش‌ها و مأموریت‌ها.

اقتصاد اجتماعی متأثر از دو مضمون اصلی است: اولی برگرفته از تکنولوژی است؛ توسعه­ اینترنت، ایجاد زیرساخت‌­های جهانی برای اطلاعات و ابزارهای شبکه­‌های اجتماعی و دیگری از دل فرهنگ و ارزش‌­ها می‌آید. تأکید روزافزون بر ابعاد انسانی موضوع، اولویت قرار دادن شخص، حق ابراز عقیده و شروع کار با فرد و روابط به‌­جای سیستم یا ساختار. این نوع از اقتصاد به‌­جای استفاده از ساختارهای متمرکز، از طریق سیستم­‌های توزیعی شکل‌ گرفته­ و چالش‌‌ها را نه با استانداردسازی و ساده­‌سازی تحمیل‌شده از مرکز، بلکه با تقسیم آن به منابع حاشیه‌ای یعنی به مدیران محلی و کارگران و همچنین خود مشتریان حل و فصل می‌کند. درنتیجه، نقش مشتری از یک بازیگر منفعل به یک بازیگر فعال تیدیل می‌شود: به یک تولید کننده در حق خود.
خریدهای خرده‌فروشی که به عنوان نقطه پایانی فرآیند خطی تولید انبوه پخش شده‌اند، به عنوان بخشی از یک فرآیند چرخشی تولید و بازتولید خانگی بازتعریف می‌شوند. به‌اصطلاح، مصرف‌کننده به عنوان یک تولیدکننده خانگی ـ آشپز، مادر، پرستار بچه، فروشنده، راننده، پرستار بیمارستان، باغبان، معلم یا دانش‌آموز – بدل می‌شود، شدیدا مستلزم چیزیست که انسانیت او را شکل داده است.

 

 

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

آخرین ویرایش توسط جعفر قوام دوست 01 خرداد 1402

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !