رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

استانداردهای طلایی و سهام طلایی

کسب و کارهای اجتماعی مثل کافه‌­دایرکت، یک استاندارد طلایی دقیق را به وجه اجتماعی شرکت افزوده و یک شرکت مستقل (متشکل از افراد ناظر) را نیز برای اطمینان از حفظ این استاندارد طلایی در نظر گرفته‌اند. امروزه استفاده از سهام طلایی امری متداول­ شده است. به‌عنوان مثال دولت نیز برای حفظ منافع عمومی در یک شرکت خصوصی از همین روش استفاده می‌کند. به واسطه این روش می‌توان از محدودیت تعداد سهام­‌های یک سرمایه­‌گذاری یا محدودیت دسترسی به دارایی‌­ها اطمینان حاصل کرد. امکان انتصاب عضوی در هیئت‌­مدیره‌­ی شرکت نیز یکی دیگر از مزایای سهام طلایی است.

کافه دایرکت در سال 1991 در پاسخ به تجارت ناعادلانه راه اندازی شد. قیمت قهوه در بازار بسیار کمتر از قیمت تمام شده تولید شده بود. در اقدامی بنیادی، کافه دایرکت با مشارکت سه تعاونی کشاورزی در پرو، مکزیک و کاستاریکا راه اندازی شد و قهوه آنها را از طرف آنها به فروش می‌رساند.(منبع: cafedirect.co.uk)
استاندارد طلایی کافه‌دایرکت تضمین می‌کند که همیشه برای قهوه، قیمت منصفانه‌ای بپردازید، کشاورزان را در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و تجاری مشارکت کنند و سود خود را مجدداً در برنامه‌های توسعه و حمایت از تولیدکننده سرمایه‌گذاری کنیم.(منبع: cafedirect.co.uk)
سهام طلایی: نوعی سهم است که به سهامدار خود در مورد تغییرات اساسنامه شرکت حق وتو می‌دهد. یک سهم طلایی حداقل 51 درصد از حق رای را کنترل می کند و به دارنده خود این امکان را می‌دهد که سهام‌دار دیگری را از گرفتن بیش از نسبت سهام عادی منع کند. سهام طلایی عمدتاً در بریتانیا و همچنین برزیل برای حفظ کنترل بر نهادهای دولتی استفاده شده است(منبع: investopedia.com)

 

 

 

نگارش توسط جعفر قوام دوست ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

نظرات
برای ارسال دیدگاه ابتدا عضو سایت شوید !