رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

پایداری

  • پایداری

مدل­‌های تجاری نوآورانه

مفهوم تجارت در اقتصاد اجتماعی به همان میزان مراقبت و خلاقیت در تولید نیاز دارد که ایده­‌های اجتماعی. اگر این دو با هم همراه شوند به بهترین وجه توسعه می­‌یابند و به ثبات و تقویت یکدیگر کمک می‌کنند. مدل­‌های تجاری استراتژی‌­هایی برای پایداری به موسسات اجتماعی ارائه می‌­دهند. این مدل‌ها باید ساده، قانع‌­کننده و کارآمد باشند چرا که علاوه بر ایده­‌های اجتماعی، جذابیت...

استراتژی­‌های تجاری

استراتژی تجاری درباره‌­ی چگونگی قرارگیری سرمایه‌­گذاری پیشنهادی در زمین بازی اقتصاد شرط الزامی یک مدل تجاری است. این استراتژی‌ها کلید کنترل بخش‌های مختلف تولید است. این نکات در برخی شرایط در مبحث خرده­‌فروشی و توزیع و در برخی دیگر بخش مهمی از فرآیند یا سیستم مدیریت دانش و یا کنترل یک ورودی اصلی مثل یکی از کارکنان و یا موقعیتی حساس (مثلا در ورزش) اهمیت پیدا می‌کنند. طرح نقشه یک بخش...

درآمد و نتایج

طیفی از مدل­‌های تجاری اجتماعی وجود دارد که شامل شناسایی ارزش بالقوه‌­ی دارایی­‌های سرمایه‌­گذاری و تفکیک فعالیت‌­های آن برای ایجاد جریان درآمد جایگزین است. در مدل‌های تجاری‌ای که توسط شرکت­‌های وب اتخاذ شده است نکات آموزنده بسیاری برای جریان‌های اجتماعی وجود دارد؛ به خصوص مدل‌هایی که همچون سرمایه‌­گذاری اجتماعی بر پایه حفظ دسترسی آزاد و در عین حال جذب درآمد غیرمستقیم از...

طرح‌های کسب و کار

الگوها و استراتژی­‌های تجاری باید به طرح‌های کسب و کار بدل شوند. گرچه بسیار نادر است که سرمایه­‌گذاری اجتماعی اجرای سرراست و مستقیم یک دستور کار باشد(چرا که روند سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی بیشتر به کشف و آشکارسازی شباهت دارد)؛ اما طرح‌ها به مشخص شدن تکالیف، نقاط عطف و ترکیب‌­بندیِ موردنظر در ـ مثلاً سرمایه­‌گذاری بر روی مردم، تجهیزات و رشد بازار کمک می­‌کنند. طرح‌های کسب و کار...

روش­‌های ارزیابی طرح کسب و کار

روش­‌های بسیاری برای تعاریف مدل‌ها و طرح‌های کسب و کار وجود دارد. برای مثال: روش بل-ماسون[1] در حوزه سرمایه‌­گذاری چهارچوبی دقیق برای توجه به عناصری که عامل اعتباربخشی به یک طرح کسب و کار هستند ارائه داد. مهارت­، بازاریابی و امور مالی از جمله این عناصر هستند. مدل آن‌ها برای سرمایه‌­گذاری­‌های جدید دارای 12 محور است که در نمودار نشان داده شده است. برای هر کدام از آن‌ها 4 مرحله‌­ی...

ساختارهای غیررسمی

ساختارهای غیررسمی مانند آن­هایی که در طرح«سقفی برای شیلی»[1] در 1997 برای تهیه‌­ی مسکن مناسب برای فقیرترین شهروندان شیلی استفاده شد. تازه فارغ­‌التحصیلان و افراد حرفه‌­ای با برنامه به مدت دو سال بر روی پروژه‌­های مختلف کار کردند تا بتوانند خانه­ بسازند و زاغه‌­ها را به خانه‌­های امن و مناسب تبدیل کنند. اکنون این سازمان در سراسر آمریکای جنوبی گسترش یافته است و صدها هزار داوطلب برای...

شرکت­‌های خصوصی

برای برخی از سرمایه‌­گذاری‌­های اجتماعی الگوی شرکت‌­های خصوصی ساده بسیار مناسب است. این الگوها می‌­توانند به افزایش برابری، کمک و سهم گروه کوچکی از بنیان­گذاران را رسمی‌ کنند. محدودیت آن‌ها این است که فعالیت مؤسس با گذشت زمان و با ورود سرمایه‌­ی جدید کاهش می­‌یابد. آن‌ها نمی­‌توانند به‌طور نامحدود با یک مأموریت یا مجموعه‌­ای از ارزش‌­ها به فعالیت خود ادامه بدهند. بیشتر...

شرکت‌­های خصوصی سازگار

کمپانی‌ها قابلیت سازگاری با ارزش­‌های جدید و مدل­‌های مختلف پاسخگویی را دارند. آن‌ها این کار را برای مثال از طریق ایجاد دسته‌های مختلف سهام­دار و اعطای حق رای یا سهام طلایی به گروه­‌های خاص انجام می‌دهند. این امر از طریق قانون اساسی، توافق میان سهام­داران یا مشارکت با شرایط محدود قابل اعتباربخشی...

مشارکت‌ با مسئولیت محدود

نوعی مالکیت حقوقی است که مزایای مسئولیت محدود را به همراه دارد، اما این امکان را به اعضای خود می‌­دهد که ساختار داخلی ارگان را از طریق مشارکتی سنتی سازمان‌دهی کنند. این روش توسط انجمن‌­های مسکن، مقامات محلی و توسعه‌­دهنگان خصوصی به منظور ارائه مالکیت ارزان خانه و سهام و مسکن اجتماعی استفاده شده است. برای مثال ریورسیمپل[1] پروژه‌­اش برای نمونه‌­سازی خودروی برقی را با همین رویکرد...

تعاونی‌­ها و انجمن­‌ها

تعاونی‌­ها و انجمن­‌ها نسبت به شرکت­‌های خصوصی انعطاف کمتری از خود نشان می‌دهند اما از طرفی خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند و قادرند راحت‌تر شرایط خود را به وضعیت پیشین بازگردانند. کلوپ­‌ها، شرکت‌­های بیمه‌­ی متقابل و جوامع دوستانه، همگی دارای انجمن هستند. هدف آن‌ها تأمین منافع اعضا به‌عنوان مصرف­‌کننده، کارمند یا شرکت­‌کننده است؛ اما فرهنگ آن‌ها اجتماعی است. تعاونی‌ها به...

مشارکت دوجانبه

تعاونی یکی از انواع مشارکت دوجانبه است. این نوع مشارکت امروزه نقش مهمی در بخش تسهیلات ایفا می‌کند. در ورزش هم­‌اکنون 15 باشگاه فوتبال یا راگبی وجود دارد که تحت مالکیت یا رهبری طرفداران اداره می‌شود و بیش از 95 هوادار دیگر نیز در این باشگاه‌ها سهم دارند. ما هم­چنین شاهد پیشرفتی عظیم در «رشد دوجانبه» به‌عنوان رویکردی با پشتوانه حمایت دولت برای دموکراتیزه کردن خدمات عمومی بوده‌ایم....

شراکت

در مواردی که تشکیل توافق­نامه قانونی ناممکن است، تفاهم‌­نامه می‌تواند به‌طور رسمی بیان­گر همگرایی و اشتراک بین دو طرف باشد. در صورت وجود منافع مشترک می­‌توان قراردهای عملیاتی نوشت و امضا...

موسسات خیریه

موسسات خیریه به‌عنوان نهادی قانونی رسالت سازمان را اولویت قرار داده و به تأمین منافع عمومی ـ مثلا در پرداخت مالیات ـ به‌عنوان شرط اولیه کاری خود...

شرکت­‌های عام‌المنفعه

این نهادها یک وضعیت قانونی جدید برای شرکت‌­های اجتماعی به شمار آمده و به خیریه شباهت دارند. هدف شرکت‌های عام‌المنفعه ایجاد دسترسی یکسان به سرمایه­‌گذاری­های اجتماعی در عین حفظ اهداف اجتماعی شرکت­ است. آن‌ها این کار را با ایجاد توزان میان دارایی­‌ها و سود سهام انجام می‌­دهند و بدین صورت منافع شرکت را در بازارهای خصوصی حفظ و سود و رشد سرمایه را تضمین می‌کنند. یک مثال آن رویداد...

هیئت­ مدیره

هیئت­ مدیره یکی از ساختارهای اصلی هر سازمانی است. هیئت‌ها به‌عنوان ابزار مدیریت سرمایه‌­گذاری اجتماعی تاریخچه‌­ی چندان روشنی ندارد؛ آن‌ها نوعی دودسته‌گی و اختلاف بین کار اخلاقی و اجرایی و هیئت‌مدیره‌ای که اهداف اجتماعی سازمان را تعریف می‌کنند و کارکنانی که مجری آن اهداف هستند را نشان می‌دهند. راه غلبه بر این اختلاف تا حدودی از طریق مشارکت در یک روند فعال شکل‌­گیری و بخشی نیز...

هیئت مدیره نوآوری

برخی از ویژگی­‌های هیئت­‌های مدیره می‌تواند به‌طور فعال، نوآوری را تسریع بخشد. اساساً کاربران و نمایندگان ذینفع در هیئت‌مدیره می­‌توانند به‌عنوان کانالی برای انتقال ایده­‌های جدید کارکنان خط‌مقدم عمل کرده و همچنین اعضایی را به‌عنوان پیشگامان نوآوری در سازمان منصوب کنند تا از توسعه یک برنامه‌­ی از پیش تعیین شده نوآورانه اطمینان حاصل...

مشارکت اعضا

مشارکت اعضا می‌تواند نمونه‌ای از یک منبع مهم تعامل و سرمایه باشد. اکثر کسب و کارها جلسات کلی سالانه را (AGMS) به‌عنوان یک ضرورت کسالت‌بار می­‌بینند که صرفاً محلی برای تخلیه خشم سهامداران خرده‌پا است. این در حالی است که جنبش­‌های اجتماعی از جلسات کلی سالانه برای تقویت تعهدات مربوط به اهداف‌ سازمانی استفاده...

مدیریت ذینفعان

ذینفعان و سرمایه‌گذاران یک پروژه به چندین روش از جمله قانون اساسی، توافق‌نامه سهام­داران یا قرارداد مشارکت محدود می‌توانند در مدیریت سازمانی مشارکت کنند....

دستورالعمل‌های عمومی

هم‌اکنون در حوزه اجتماعی، راهنماهای جامعی برای تصمیم­‌گیری درمورد روش‌های مدیریتی و اشکال سازمانی وجود دارد. از این راهنماها می‌­توان در مراحل اولیه‌­ی و برای مذاکرات میان سهام‌داران استفاده کرد. ما انتظار داریم شاهد نوآوری­‌های وب‌محور و نیز وبسایت­‌هایی که راهنمایی‌­هایی در زمینه‌­ی اشکال سازمانی و مدیریتی ارائه می‌­دهند باشیم. سازمان­های تک‌کلیکی[1] یک نمونه از این...

سهام‌داری مشتریان

از سهم مصرف‌کننده می‌­توان برای تقویت مشارکت مستقیم مشتریان در کار سرمایه‌­گذاری ـ مثلا از طریق نمایندگی در هیئت‌­مدیره ـ استفاده کرد. برای مثال، این یکی از اصلی‌­ترین دلایلی بود که کافه‌­دایرکت تصمیم گرفت سهمی به‌عنوان ابزار افزایش امور مالی برای سهامداران کوچک در نظر بگیرد. کافه دایرکت در سال 1991 در پاسخ به تجارت ناعادلانه راه اندازی شد. قیمت قهوه در بازار بسیار کمتر از قیمت...

استانداردهای طلایی و سهام طلایی

کسب و کارهای اجتماعی مثل کافه‌­دایرکت، یک استاندارد طلایی دقیق را به وجه اجتماعی شرکت افزوده و یک شرکت مستقل (متشکل از افراد ناظر) را نیز برای اطمینان از حفظ این استاندارد طلایی در نظر گرفته‌اند. امروزه استفاده از سهام طلایی امری متداول­ شده است. به‌عنوان مثال دولت نیز برای حفظ منافع عمومی در یک شرکت خصوصی از همین روش استفاده می‌کند. به واسطه این روش می‌توان از محدودیت تعداد...

سازمان­‌های سلسله‌مراتبیِ متعهد به اهداف اجتماعی

حوزه اقتصاد اجتماعی پر از است از سازمان­‌هایی که به تجارت خصوصی یا ایالتی شباهت دارند؛ سازمان‌هایی دارای ساختار هرمی که قدرت در آن‌ها جریانی از بالا به پایین و پاسخگویی گردشی از پایین به بالا دارد. در خیریه‌­ها، جایگاه افراد امین در رأس و پس از رئیس اجرایی است. ساختار سلسله مراتبی به این دلیل که مدل‌هایی اثرگذار و قابل فهم بودند هنوز هم مورد استفاده قرار...

کاربرمحوری و گروه­‌های کاری مستقل

سازمان‌­های تبلیغاتی بزرگ از ساختارهای سلسه مراتبی گذر کرده و به مدل‌­هایی رسیده­‌اند که در آن‌ها گروه­‌های نسبتاً مستقلی از کارکنان خط‌مقدم مشغول به کارند و توسط کادر فنی و مدیریت حمایت می­‌شوند. کاربران و مصرف‌­کنندگان از طریق سیستم­‌های اطلاعاتی و عملیاتی‌­ای که میزان تحقق تقاضای مصرف­‌کننده را به خوبی نشان می‌­دهند کنترل امور را در دست می‌گیرند. برای مثال تقاضاهای یک...

سازمان‌­های توزیعی 

بسیاری از مشاغل اجتماعی با کوچک باقی ماندن، تعریف ریزبخش‌های مختلف(مانند سلول­) و همکاری با سایر مشاغل مشابه از ساختارهای سلسله مراتبی دوری می‌­کنند. بعضی از آن‌ها الگویی را اتخاذ می‌­کنند که شامل حق انتخاب است. بدین‌صورت که به هر واحد اجازه می‌­دهد در حالی که از اقتصاد مقیاسی(صرفه‌جویی) برای کل سرمایه­‌گذاری‌­ها سود می‌­برد، کوچک باقی بماند. این پایه و اساس گسترش شرکت خصوصی...

ابعاد مدیریت

مراحل مختلف توسعه نوآوری به فرم­‌ها، سبک­‌های رهبری و مدیریت مختلف نیاز دارد. در مراحل اولیه مدیریت پروژه به عهده فرد پیشگام و صاحب ایده است، اما هنگامی‌که سازمان رشد کرد، مدیریت آن نیازمند به‌کارگیری مهارت‌­های سازگاری، گوش دادن و یادگیری است. مدیریت چیزی فراتر از دستور دادن است؛ مدیریت یعنی تاسیس چندین مرکز فعالیت و ابتکار عمل در خلق بستری برای تکه‌تکه بهم‌پیوستن ­انرژی برای...

مدیریت سیستم‌­ها و ساختارها برای حفظ نوآوری

غالباً بین تقاضای ادامه‌­ی عملکرد و توانایی سرمایه­‌گذاری برای حفظ نوآوری تنش وجود دارد. تقاضای مالی و مدیریتی نوآوری ممکن است تجارت موجود را تحت فشار قرار دهد. سبک­‌های مدیریتی متفاوتی وجود دارد که ممکن است برای نوآوری و عملکرد مناسب باشد. اسپین-آف[1] یکی از راه­‌های مدیریت این تنش است. برنامه‌­ریزی توالی دقیق، یکی دیگر از مواردی است که به مبتکران اولیه اجازه می‌­دهد به سمت...

زنجیره­‌های عرضه­‌ی اجتماعی

زنجیره‌­های عرضه‌­ی شفاف که ارزش‌­های سرمایه­‌گذای را منعکس می­‌کنند، اغلب یک عنصر اصلی برای حفظ و گسترش یک سرمایه‌گذاری اجتماعی هستند، برای مثال طرح جعبه‌­ی مواد غذایی ارگانیک به اعتبار زنجیره‌­ی تأمین بستگی دارد. یک شرکت تجاری عادل ممکن است به نفع کشاورزان عمل کند اما از پردازش گیاهانی که سابقه­‌ی ضعیفی دارند نیز خودداری کند. اغلب ایجاد زنجیره‌های عرضه­‌ی قوی ازاین‌دست...

زنجیره­‌های تقاضای اجتماعی

برای برخی از مشاغل ارائه‌­دهنده­‌ی کالا یا خدمات متوسط، چگونگی توسعه‌­ی زنجیره تقاضا برای توزیع یا پردازش یک کالا یا خدمات چالش­‌برانگیز است. جنبش اجتماعی برای بازیافت با دولت­‌های محلی و منطقه‌­ای برای ترویج کارخانه‌­های فرآوری ـ و در برخی موارد صنایع ـ برای استفاده از موادی که جمع‌­آوری کرده بودند، همکاری داشت. آن‌ها کاربردهای جدید برای مواد بازیافت‌شده مانند شیشه را کشف...

اقتصادهای پشتیبان مشترک

بسیاری از سرمایه‌­گذاری‌­های جدید به دلیل مقیاس ناچیز، سرمایه­‌های بالایی دارند و یا در سیستم‌­های مالی و عملیاتی که پیش‌نیاز کارایی شدن سرمایه­‌گذاری‌شان است شرکت نمی­‌کنند. برای سرمایه­‌گذاران، یافتن راهی برای تقسیم این هزینه­‌های سرسام‌­آور، یا دسترسی به متخصصان نیمه‌­وقت یا دانلود سیستمی(مثل طراحی وب و تکنولوژی) که به‌طور رایگان در دسترس قرار می‌­گیرند، بسیار حائز...

فناوری‌های مبتنی بر همکاری

سرمایه­‌گذاران اغلب به اتخاذ تکنولوژی­‌هایی که منعطف، سازگار و برای توزیع فعالیت‌­ها مناسب باشد، اهمیت زیادی می­‌دهند. مشارکت گرمین-دانون[1] باعث تولید ماشین­‌آلات ماست‌های کوچک(علی­‌رغم شک و تردید اولیه طراحان دستگاه) برای دسترسی زنان توزیع­‌کننده­ ماست به روستاییان شد و این امر به نوبه خود هزینه‌­های بالای استفاده از یخچال را تا حد زیادی کاهش داد. [1] Grameen-Danone تصویر...

گشودگی

سرمایه­‌گذاری در منابع انسانی برای کسب اطمینان از شفافیت سرمایه­‌گذاری‌­های اجتماعی به اندازه­‌ی سرمایه‌­گذاری در صنعت ساختمان یا ماشین حائز اهمیت است. چرا که هویت سرمایه­‌گذاری در دورن و خارج از خود از این طریق است که بازنمایی می‌شود. بازدید کارشناسان خارجی می‌تواند تقویت‌کننده آموزش و ساختاردهی در این پروژه‌ها باشد و مانند SEKEM سازمان را نسبت به ایده­‌ها و مدل‌­های جدید...

سیستم­‌هایی برای ثبت بازخورد کاربران

سیستم­‌هایی برای ثبت بازخورد کاربران برای نگه داشتن آنان در مرکز امور. سرمایه‌­گذاری‌­های اجتماعی تمایل دارند که به ایده‌­ی خود برای گالوانیزه کردن سرمایه‌­گذاران و کاربران اتکا کنند. آن‌ها تمرکز عملیاتی خود را بیشتر به روی عرضه قرار می‌­دهند تا تقاضا؛ اما برای اطمینان از این­که سرمایه‌­گذاری مولد باقی بماند، کاربران باید در مرکز باشند؛ یک سرویس باید مطلع باشد که کاربران...

حضور در وب

درحال حاضر تمام سرمایه­‌گذاران باید وبسایت داشته باشند؛ اما قابلیت‌های بسیار آن‌ها به تازگی کشف شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌­ها با توجه به کیفیت و ملموس بودن کارشناس، داستان افراد حاضر در آن و طیف وسیعی از افرادی که پروژه به نوعی با آن‌ها در تعامل است ماهیتی وابسته به اطلاعات دارند؛ بنابراین دسترسی سرمایه­‌گذار­ها به ابزاری چون ویکی‌­ها، چت­روم‌­ها، تالار­های گفتگو،...

بازاریابی و برندسازی

سرمایه­‌گذاری اجتماعی به ویژه مشاغل ویژه تأمین مالی و کمک­ مالی به برندسازی مشکوک هستند. معمولاً دولت‌­ها بخاطر صرف هزینه برای برندسازی مورد انتقاد قرار می‌­گیرند. حامیان مالی تمایلی به تأمین هزینه­ برای برندها و توسعه آن‌ها ندارند. با این وجود هر سرمایه‌­گذاری‌­ای استایل ظاهری خود را دارد. این بخشی از روش­ برقراری ارتباط آن­هاست. سرمایه­‌گذاری‌­های اجتماعی باید برندسازی را...

موزه­‌ی کار

محیط کار باید تصویری روشن و جذاب از امور دایر و فرهنگ حاکم بر سازمان فراهم کند. برخی از سرمایه­‌گذاران به تنها این نکته بسنده نکرده و محل کار خود را به یک گالری یا موزه تبدیل می‌­کنند. آن‌ها بخش اعظم کار خود را به صورت بصری و از طریق عکس و نمودار نشان می‌­دهند. برخی از آن‌ها با ترتیب دادن تورهای مسافرتی کسب درآمد می‌­کنند. برای مثال ووبان[1] در فرایبورگ[2]، آلمان و Bo01 در مالموو[3] سوئد...

رویدادهای عمومی

رویدادهای عمومی فرصتی برای سازمان‌­ها فراهم می‌کند تا بتوانند مشارکت طیف گسترده­ای از مردم را در یک کار سازمانی برانگیزانند. رویدادها فرصتی برای تجربه‌­ی فرهنگ سرمایه‌­گذاری هستند. وقایعی از این نوع برای سرمایه‌­گذاری‌­های اجتماعی بسیار مهم­‌تر از وقایع تجاری هستند، چرا که به گروه گسترده­‌تری اجازه مشارکت و همکاری در سرمایه‌­گذاری...

فرم‌های باز مالکیت فکری

باز کردن اشکال مالکیت فکری برای توسعه و انتشار حداکثری ایده یا خدمات. سرمایه‌‎‌‌‌­گذاری‌­های اجتماعی به اتخاذ اشکال عمومی مالکیت فکری علاقه دارند. آن‌ها مصمم‌اند تا از مشترکات دانش رایج، چه در آنچه از تجارت متقابل، اطلاعات دریافت می‌­کنند و چه آنچه به گسترش ارزش و تاثیر دانش آن‌ها کمک می‌­کنند استفاده کنند. بایوریجنال[1] (سرمایه­‌گذاری اجتماعی که شروع به تولید صفر درصد کربن...

ساختاری برای توسعه مهارت‌­ها و فرهنگ‌­ها

سازمان‌مندی یا آموزش و جهت­‌گیری مشترک کسانی که در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار هستند، نقش مهمی در تأمین انسجام سرمایه­‌گذاری‌­های اجتماعی ایفا می‌­کنند. این کار برای سرمایه­‌گذاران، داوطلبان و کسانی که در پروژه سرمایه‌­گذاری مشغول به کارند معنا می‌­آفریند و به افراد قدرت سرمایه­‌گذاری مجدد می­‌بخشد. این قدرت فقط به افراد یا سطوح خاص سازمان محدود نمی‌­شود بلکه برای تمام...

سیاست­‌های ارزش‌محور برای مردم و پروسه پرداخت

توسعه کارمندان، نه تنها برای خود سرمایه­‌گذاری، بلکه برای ایجاد گروهی از افراد که بتوانند ایده­‌ها را به‌طور گسترده‌­تر عملی کنند، مهم است. سیاست­‌های داخلی آن، روند پرداخت و شیوه‌­های عملیاتی آن باید در راستای مأموریت سرمایه‌گذاری باشد و از تنش­‌های ناشی از نرخ دستمزد بازار و آنچه به نظر مجموعه کارمندان، داوطلبان و افراد ذینفع تهدیدآمیز در نظر گرفته می‌شود جلوگیری کند....

ارزش­‌گذاری کارهای داوطلبانه

در یک اقتصاد داوطلبانه، نقش­‌ها، روابط و مشوق‌­ها باید با افراد دیگری که رابطه حقوقی قراردادی دارند، متفاوت باشد. اگر داوطلب هیچ­‌گونه هزینه‌­ای دریافت نکند باید تجربه کار و مشارکت در یک هدف اجتماعی به اندازه کافی قدرتمند باشد که آن‌ها نسبت به ادامه کار بی‌انگیزه نشوند. حفظ اشتیاق و انگیزه افراد به مهارت­های مدیریتی و سازمانی خاص و برخی هزینه‌­های اضافی نیاز دارد اما اگر یکی از...

بودجه­‌ی کمک‌هزینه

گاهی برای رشد سرمایه‌­گذاری‌­های اجتماعی بودجه‌­ی کمک ­هزینه فراهم می‌شود. این امر معمولاً به این بستگی دارد که یک یا دو نفر از نیکوکاران ثروتمند به پروژه تعهد و علاقه کافی نشان دهند. مثال خوب آن حمایت‌­های بشردوستانه‌­ای است که برای پروژه الهام‌بخشی[1] در استرالیا فراهم شد تا ابتدا پروژه در استرالیا و سپس در ایالات متحده گسترش یابد. [1] Inspire    ...

تامین مالی وام

جایی که جریان درآمد در آینده کاملاً روشن است، وام­‌ها اغلب بهترین شکل تدارک مالی هستند. در اقتصاد اجتماعی روش‌های وام­‌دهی وجود دارد که شامل چرخه‌­ی وام و پس­‌انداز است، اما بخش اعظم وام­‌هایی که اکنون به سرمایه‌­گذاری‌­های اجتماعی تخصیص داده می‌شود، از سازمان­‌های تأمین مالی ویژه‌ای تأمین می‌­شوند که بعضی اوقات به دنبال تامین امنیت(معمولاً ازطریق دارایی) و گاهی ارائه وام...

سهام عدالت

سهام عدالت برای ایجاد و توسعه بنگاه­‌های اقتصادی و حمایت از چرخش‌­های بخش دولتی در نظر گرفته می‌شود. این امر می‌تواند برای انواع شرکت‌­های اجتماعی و سودآوری نیز مؤثر واقع شود. سهام عدالت ممکن است در قالب شبه سهام(مبتنی بر حق امتیاز و یا مبتنی بر سود)، وام‌­های قابل تبدیل(به سهام مرتبط با اجرای اهداف تأمین مالی اولیه و یا گردش مالی) و سهام همراه با حق و حقوق کامل و در واحدهای مالی 100...

تأمین مالی جمعی(Crowdfunding)

در این رویکرد، به جای جمع‌­آوری وجوه از طریق بانک­‌ها و سایر موسسات واسطه، می‌توان از وب‌ برای ایجاد انواع جدیدی از ارتباطات با مصرف­‌کنندگان بالقوه و افزایش سرمایه استفاده کرد. باشگاه فوتبال من[1] سرمایه کافی برای خرید Ebbsfleet United را از این طریق جمع‌آوری کرد. [1] My Football...

سهام اشتراکی عمومی

سهام اشتراکی عمومی در زمان توسعه و هنگامی‌که شرکت فعالیت خود را تثبیت و خطرات کاهش یافته‌اند مناسب­‌ترین گزینه هستند. این نوع سهام بعضاً نسبت به سرمایه‌­گذاری خطرپذیر از این مزیت برخوردار هستند که می‌­توانند سرمایه‌­گذارانی که می‌­خواهند به جای بازده مالی، تاثیر اجتماعی داشته باشند را جذب کنند.   تصویر: اینجا یکی از معدود مزارع بادی تعاونی متعلق به انگلیس در وست‌میل در...

اوراق بهادار با هدف اثرگذاری اجتماعی

اوراق بهادار با هدف اثرگذاری اجتماعی ابزاری مالی است که اولین بار در انگلستان و به‌عنوان روشی جدید برای سرمایه­‌گذاری پول در مسائل اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. دولت مشکلی با صرف هزینه برای بازده قابل اندازه­‌گیری پروژه­‌های اجتماعی ندارد و از درآمد احتمالی آن می­‌توان برای جمع‌­آوری بودجه اوراق بهادار برای سرمایه­‌گذاران تجاری، عمومی یا اجتماعی استفاده کرد. همچنین این...

سرمایه­‌گذاری بشردوستانه

سرمایه­‌گذاری بشردوستانه از بسیاری از ابزارهای مالی برای ارتقای مشاغل مبتدی، رشد و ریسک­‌پذیری سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی استفاده می‌­کند. این امر نقش مهمی در تنوع‌بخشی به بازارهای سرمایه­ به نفع سازمان‌­های غیرانتفاعی و اهداف اجتماعی ایفا می‌­کند. حوزه سرمایه‌گذاری‌های بشردوستانه محدود اما پربار...

پرونده‌­های تجاری در بخش دولتی

در برخی از قسمت‌های بخش‌­ دولتی، ادبیات«پرونده‌­های تجاری» پذیرفته شده است. این به معنای تشریح چگونگی دستیابی نوآوری به اهداف و مقاصد مقرون‌به‌صرفه‌تر نسبت به گزینه‌­های دیگر...

سیاست‌­های عمومی

سیاست‌­های عمومی به استراتژی ادغام نوآوری در سیاست­‌های عمومی در سطح ملی یا محلی اطلاق می‌شود. برای مثال، تعهد به مدارس گسترده انگلیس در اواخر دهه 2000 را در نظر بگیرید. این سیاست‌ها بعدتر با بهره‌گیری از طیف وسیعی از ابزارهای سیاست‌­گذاری، به بودجه، اهداف و ابزارهای دیگری برای تحقق این اهداف تبدیل...

برنامه­‌های عمومی

یک نوآوری را با بخشی از یک برنامه‌­ی عمومی که دارای بودجه است، می‌توان حفظ کرد. بودجه نوآوری Headstart و SureStart نیز در سال­‌های اولیه به همین منوال تأمین...

مقررات عمومی

مقررات عمومی نظیر مقررات مربوط به نوع و مقیاس خاصی از زمین بازی در تحولات شهری که می‌تواند زمینه را برای تقویت و پایداری نوآوری فراهم آورد....