رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

پیشنهادها و ایده‌ها

  • پیشنهادها و ایده‌ها

یافتن پاسخ مناسب

درست سؤال پرسیدن، اولین قدم برای یافتن پاسخ است. وقتی سؤالی درست پرسیده شود راه­کارهایی برای جست­وجو و پیشنهاد راه‌حل وجود دارد. بعضی از این راه­کارها مثل رقابت­‌ها و جوایز، پلتفرم­‌های آنلاین و بانک­ ایده اختصاصاً برای تحریک خلاقیت و ایده‌های جدید طراحی شده­‌اند. سایر راهکارها برگرفته از رشته‌­های مرتبط مثل هنر و طراحی محصول هستند. همینطور فرایندهایی وجود دارند که مردم و...

طراحی مشارکتی

چگونگی گسترش نوآوری به اندازه خود نوآوری حائز اهمیت است و هردو ارتباطی تنگاتنگ دارند. در بیشتر موارد، احتمال موفقیت نوآوری به مشارکت و درگیری طیف گسترده­ای از منافع کاربران، ذینفعان نوآوری، تولیدکنندگان و تأمین‌­کنندگان متکی خواهد بود. در حوزه­‌ی دولتی، مشارکت مردم در تدوین سیاست، حتی مهم­تر نیز هست چرا که این موضوع با اعتماد، مشروعیت و نمایندگی گره خورده است و این خود خاستگاه...

تئاتر مشارکتی

تئاتر مشارکتی نوعی از تئاتر است که توسط آگستو بوآل[1] در برزیل گسترش یافت. در این تئاتر، بازیگر و غیربازیگر، داستان­‌هایی از ظلم و ستم بازی می­‌کنند(شوهر سواستفاده­‌گری که با همسرش بدرفتاری می­‌کند/ کارخانه‌­داری که از کارگران سواستفاده می‌­کند و …)– بوآل، این تئاتر و سایر تئاترهای مشارکتی را «تئاتر ستم­دیدگان» نامید. در تئاتر مشارکتی، تماشاچی هر زمان که بخواهد می‌تواند...

دانش عمیق

روش‌های بهبود مداوم مانند سیستم عملکرد تویوتا که هدف آن تولید ایده­‌های جدید توسط کارکنان خط مقدم(مستقیماً با مشتریان، تعامل دارند) در مدار کیفیت است و بر مبنای این ایده شکل گرفته که کارکنان خط مقدم، دانش بیش­تری نسبت به مدیران و ناظران بیرونی درباره­‌ی نوآوری بالقوه دارند. همچنین در روش چرخه کیفیت، گروهی از کارمندان هستن که برای شناسایی، تحلیل و حل مشکلات مربوط به کار، داوطلب...

بکارگیری دانش اختصاصی در موضوعات اجتماعی

این روش توسط محمد یونس ترویج می‌شد. او با بهره‌­وری از دانش فنی و فناوری ذخیره‌شده در شرکت‌های خصوصی به توسعه راه حل‌های نوآورانه برای مشکلات مربوط به فقر می‌پرداخت. اولین نمونه، شرکت گرامین دانون[1] بود که سازمان اعتبارات خرد یونس و یک شرکت پیشرو فرآورده‌های لبنی فرانسوی را گردهم می‌آورد تا یک ماست غنی‌شده جدید برای مصرف‌کنندگان کم‌درآمد تولید کند. [1] Grameen Danone  ...

جلب مشارکت شهروندان از طریق رسانه‌‌ها

درگیری مستقیم رسانه‌‌ها در فرآیند نوآوری اجتماعی به ندرت رخ می­‌دهد. با این وجود مثال­‌هایی برای آن وجود دارد. کانال 4 کستل­فورد[1] ایستگاه تلویزیونی انگلستان، ساکنان محلی را به شرکت در آزمایش طراحی مجدد شهری ترغیب کرد. شهروندان با طراحان، معماران و مهندسان برای بازسازی اولویت‌­ها همکاری کردند. آن‌ها به گروه‌­های کاری کوچک تقسیم شدند و هریک وظیفه‌­ی رسیدگی به یک موضوع یا منطقه...

تفکر متفاوت

راه­‌حل‌های جدید از منابع بسیاری بدست می­‌آیند. به ندرت پیش می‌­آید که یک ایده به تنهایی به ذهن خطور کند. اغلب ایده­‌ها از ایده‌ه­ای دیگر به وجود می‌آیند و یا انعکاس­ خلاقانه تجربه‌­­ها هستند. ایده­‌ها اغلب از فکر کردن درباره‌­ی مسائل به روش‌­های متفاوت و جدید به دست می­‌آیند. در فرایند دستیابی به ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید، شروع با کاربران از طریق تحقیقات کاربر و مشاهده­...

تجدیدنظر در فضا

بسیاری از اجسام، فضاها و ساختمان‌­های جامعه بلااستفاده، متروک و نامطلوب هستند. بسیاری از ساختما­ن‌­ها و کارخانه‌­های قدیمی بلااستفاده می­‌مانند و عملکردی همچون زه­کش فاضلاب برای جوامع محلی دارند ـ هم از نظر مالی و هم انگیزشی. هنر این است که این فضاها و ساختمان‌­ها را با دید روشن و مثبتی به‌عنوان منابع، سرمایه و فرصت برای نوآوری اجتماعی دید. در طول زمان املاک می‌توانند مرمت شوند...

نوآوری باز

نوآوری باز، پروسه­‌ی تحت کنترل درآوردن هوش جمعی و منقسم جمعیت را بر اساس اصولی مثل همکاری، به اشتراک‌­گذاری، خودسازمان­‌دهی، تمرکززدایی، شفافیت روند و تعداد شرکت­‌کنندگان توصیف می­‌کند. این اصطلاح اولین بار توسط هنری ­چسبورگ[1] برای توصیف مدل جدید توسعه‌­ی محصولات بر پایه‌­ی جریان آزاد اطلاعات و ایده‌­ها در ادارات و سازمان­­‌ها استفاده شد که به لطف اینترنت که افراد زیادی را...

فراخوان ایده­‌ها

فراخوان ایده­‌ها شامل درخواست از طیف گسترده­‌ای از مردم برای طرح پیشنهادهای خود برای پروژه‌ها، آزمایش‌­ها، امتیازات یا راه‌­حل برای مشکلاتی خاص است. طیف گسترده­‌ای از سازمان‌­ها فراخوان ایده می‌­دهند. بازار ایده‌­ها نیز مانند بازار توسعه بانک جهانی، بازاری است که ایده­‌هایی از متخصصان توسعه و کارکنان‌اش را دنبال و سپس از برندگان حمایت...

رقابت‌­ها و چالش­‌ها

رقابت‌­ها و چالش­‌ها می‌تواند ابزاری موثر برای یافتن منابع جدید نوآوری اجتماعی باشند. همچنین می‌تواند به سرعت‌بخشی رشد راه­‌حل‌های جدید مشکلات اجتماعی کمک کنند. با این وجود، برخلاف بازار خصوصی، رقابت همیشه محرک توسعه نوآوری­‌های جدید در اقتصاد اجتماعی نیست. این بدین معناست که لازم است ساختارها و رقابت‌­ها طوری باشند که شرکت‌­کنندگان فرصت همکاری، به اشتراک‌­گذاری و یادگیری...

بانک ایده­‌ها

بانک ایده­‌ها که پیشگام آن یک موسسه نوآوری اجتماعی در انگستان بود، در واقع یک مخزن آنلاینِ ایده­‌ها و تجربیات است که 4000 ایده آنلاین در آرشیو خود داشته و 250 هزار بازدیدکننده درهر سال دارد که 160 هزار نفر از آن‌ها به حداقل یک ایده رای داده‌اند. بانک جهانیِ ایده‌­ها درسال 1995 احداث شد، باعث بوجود آمدن تعداد زیادی وبسایت‌­های مشابه مانند بانک ایده­‌های نروژ (که روی موضوعات پایدار محیط...

گردآوری ایده‌ها

غرفه­‌های ویدئو، پلتفرمی برای به تصویر کشیدن دیدگاه‌ها و ایده‌های مردم است که در کنفرانس­‌ها و فضاهای عمومی و برای گردهم­‌آوری شرکت‌کنندگان و نظرات­شان درمورد رویدادها و موضوعات تحت پوشش کاربرد دارد. یوتیوب، می‌تواند به عنوان یک غرفه ویدیوی مجازی استفاده شود. صندوق‌های پیشنهاد در سازمان‌­ها نیز ابتدایی‌­ترین روش برای درخواست نوآوری است. مایکل یانگ[1] صندوق پیشنهادهای ملی را...

مشارکت

امروزه بسیاری ازدولت‌­ها به هر شکلی در تلاش‌اند تا راه­‌هایی برای مداخله­‌ی مردم در شکل­‌دهی امور و بسنده نکردن به برگزاری هر چند سال یک‌بارِ انتخابات بیابند. این روش­‌ها هنوز تحت آزمایش‌اند و بیش از این­که به آفرینش ایده بپردازند، سعی دارند که فرهنگ گشودگی به ایده‌ها را فراگیر کنند. مانورهای بزرگ به رهبری دولت برای اینکه مردم به شکلی گسترده‌تر در آفرینش ایده‌ها و امکان‌ها...

روش‌های مشارکت، ایده‌پردازی و مشورت

روش‌­هایی برای مشارکت، زایش و ارائه­‌ی ایده‌ها مانند تکنیک‌­های نظرسنجی مشورتی است که تحقیقات سنتی افکار عمومی را با بحث‌های فشرده در گروه‌های کوچک برای ارزیابی و توصیه‌های سیاستی ترکیب می‌کند. نمونه‌های دیگر شامل جلسه‌­های شهر قرن بیست و یکم[1] اسن که طی آن بین پانصد تا پنج هزار نفر گردهم می‌­آیند تا درباره‌­ی مسائل محلی، منطقه‌­ای و یا ملی بحث کنند. به شرکت‌کنندگان...

مشارکت کودکان

این رویکرد عبارت است از فرآیندهایی برای مشارکت کودکان در ایجاد نوآوری، تصمیم‌­گیری، طراحی شهری، برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس. یک مثال آن برنامه مخصوص کودکان برای ارائه دیدگاه‌هایشان در طراحی ایده‌هایی برای بازآفرینی املاک و تأثیرگذاری بر سیاست‌‌های عمومی بود. واحد محرومیت اجتماعی[1]، کودکان را مأمور کرد با سایر بچه‌­های ساکن در خانه‌­های سازمانی مصاحبه و نتیجه را به وزیران...

ویکی دولتی

«ویکی دولتی» به معنای استفاده از ویکی­‌ها در فعال کردن شهروندان برای کمک به تهیه پیش­‌نویس سیاست­‌ها است. برای مثال: نیوزلند از ویکی برای تهیه قوانین پلیس استفاده کرد. ویکی، هزاران مورد از مشارکت­‌ها را برگزید(بعضی از آن‌ها سازنده­‌تر از بقیه بودند) و فقط در یک روز ده هزار بازدید داشت. تیم بررسی، ویکی را در آگاهی‌­رسانی، طرح ایده‌های جدید و پالایش ایده­‌های موجود بسیار موفق...

برنامه‌­ریزی مشارکتی

برنامه­‌ریزی مشارکتی یا «برنامه‌­ریزی برای واقعیت»[1]  از طریق مشارکت مردم در یافتن راه­‌حل خصوصاً برای طراحی شهری آغاز گردید. ایده­‌های مشابه اخیراً از رشته­­ طراحی محصول وام گرفته شده­‌اند. همچنین ساختارهای پارلمانی که برای توسعه ایده­‌های شهروندان طراحی شده، در راستای سیاست‌گذاری مشارکتی عمل می‌کنند. مانند کمیته‌ای که در­ کُره، متشکل از قانون­گذاران ارشد که متعهد شدند تا...

دادخواست­‌های شهروندان

دادخواست‌­های شهروندی و سایر پلتفرم­‌های آنلاین برای ثبت ایده­‌های شهروندان در طیف وسیعی از امور مثل ارتقای خدمات عمومی. یک مثال آن در انگلستان، وبسایت درخواست­‌های الکترونیکی نخست­‌وزیر است که تاکنون حدود 10 میلیون درخواست در آن ثبت شده است. مجلس آلمان نیز شهروندان را به ثبت درخواست­های آنلاین ترغیب می­‌کند. درخواست­‌کننده‌­ای که ایده‌اش بیشترین حمایت را دریافت کند،...

هیئت منصفه شهروندی

هیئت منصفه شهروندی که مرکز جفرسون[1] در ایالات متحده پیشگام آن بود. این مرکز به صورت تصادفی عده‌ای از شهروندان را برای ارزیابی جوانب مثبت و منفی پیشنهادهای سیاستی مورد اختلاف گردهم می‌آورد. این امر گاها به خلق ایده‌­های جدید می­‌انجامد. هیئت منصفه شهروندان معمولاً بر اساس روندی مشابه هیئت منصفه قضایی تاسیس می‌شود با این تفاوت که مرجع رسمی قانونی ندارد. این روش در دولت انگلستان و...

پنل­‌های شهروندی

پنل­‌های شهروندی به هیئت منصفه شهروندان شباهت دارد با این تفاوت که افراد بیش­تری را درگیر می‌­کند. شرکت­‌کنندگان این طرح که بین 500 تا سه هزار نفرند، معمولاً با نمونه‌­گیری تصادفی استخدام شده­‌اند. پنل شهروندیِ آنلاینِ هک­نی[1] که به مشکلات بومی مانند کیفیت ارائه خدمات محلی می‌پردازند نمونه‌ای از پنل‌های شهروندان است. [1]...

تئاتر قانون­‌گذاری

تئاتر قانون­‌گذاری به تئاتر مشارکتی شباهت دارد. با این تفاوت که به جای بازی در صحنه‌­ای که فردی مورد ستم قرار می‌­گیرد، موضوع اجرا پیشنهاد قانون جدید است. تماشاچیان می­‌توانند به صحنه بیایند، پیشنهاد خود را بیان و از آن حمایت کنند و با هر کدام از پیشنهادها مخالفت کنند یا آن را اصلاح کنند. این نوع تئاتر ابتدا برای ارتقای مشارکت عمومی دربرنامه‌­ی بهبود سلامتی مورد استفاده قرار...

رویدادها و همایش‌­ها برای شبکه‌­سازی و یادگیری

رویدادها و همایش­‌ها به منظور شبکه‌­سازی و یادگیری مانند Poptech، TED و Tällberg Forum (که بنیاد تالبرگ میزبان آن است)  پلتفرم‌هایی هستند که همه‌­­ی اطلاعات ونمونه‌­های نوآورانه را به اشتراک گذاشته و پخش می­‌کنند. بیشتر آن‌ها از قاب­‌های نسبتا خوب سنتی یا کارگاهی(مثل تالبرگ) یا تک­‌گویی‌­های کوتاه با زمان زیاد برای شبکه‌­های غیررسمی(مثل تد) استفاده...

سیدکمپ(Seedcamp)

سیدکمپ برنامه‌­ای است که یک هفته به طول می­‌انجامد و هر سپتامبر در لندن برای حمایت از 20 تیم از کارآفرینان جوان برگزار می‌شود. این رویداد،«شبکه­ مربیان»­‌ متنوعی از کارآفرینان سریالی، شرکت­‌ها، طراحان محصول، سرمایه­‌گزاران خطرپذیر، کارفرمایان، متخصصان بازاریابی، وکلا و حسابداران را گرد هم می‌­آورد تا به تیم­‌های منتخب کمک کنند پایه‌­های یک تجارت مناسب را بنیان نهند. در واقع...

بسترهای مجازی

جلسات مجازی و کنفرانس­‌هایی مانند «یک جهان موازی» و «کنفرانس بالی»[1] درمورد تغییرات اقلیمی که شرکت­‌کنندگان به صورت مجازی در این رویدادها شرکت می­‌کنند. همچنین وبینار، یک روش بسیار ساده و مناسب جهت برگزاری سمینار ­در دنیای وب است. وبینارهایی که توسط شبکه‌­ی شهرهای مهاجرتی سازمان­دهی شده‌­اند و سازمان­های مردم‌­نهاد، بنیادها و دانشگاهیان را با اقدامات اجتماعی مرتبط با تنوع­ در...

کافه­ گفت­‌وگو

کافه­ گفت­‌وگو از ویدئوکنفرانس‌­های هنری(حضور از راه دور) استفاده می‌­کند تا بین شهروندان در سراسر دنیا ارتباط برقرار کند. برای مثال فرد می‌تواند از لندن وارد کافه گفت­‌و­گو شود و با دوستی که در کافه­ گفت‌­وگو لیسبون[1] نشسته و فرد دیگری از نیویورک چای بنوشد. شبکه­‌ی کافه­‌ها برای میزبانی و سازمان­ده‌ی جلسات و رخدادها توسط سازمان­‌های غیرانتفاعی قابل استفاده­ است. کافه...

رویدادهای فضای باز

رویدادهای فضای باز (غیرکنفرانسی) توسط شرکت­‌کنندگان هدایت می­‌شوند. این شرکت‌­کنندگان هستند که در مورد برنامه‌­ها تصمیم می‌­گیرند و خود را به صورت گروهی سازمان­دهی می‌­کنند. هرکس بخواهد بحث یا فعالیتی را آغاز کند، ایده­‌اش را با کل گروه درمیان می­‌گذارد- علاقه‌­مندان به گروه ملحق می­‌شوند. این برنامه روان و قابل تغییر است. هیچ چیز ثابت نیست و شرکت­‌کنندگان می‌توانند از گروهی...

کارگاه‌­های مشارکتی

کارگاه‌­های مشارکتی همچنین به‌عنوان ارزیابی مشارکتی روستایی (PRA) یا یادگیری مشارکتی و عملی(PLA) نیز شناخته می‌­شوند. رابرت چمبرز[1] و سایرین برای سازمان­دهی و تسهیل کارگاه­‌های مشارکتی، اقدامات زیادی انجام داده‌­اند. این­ها جلساتی هستند که مردم بومی را قادر می‌­سازند به تجزیه و تحلیل، اشتراک‌­گذاری و افزایش دانش برنامه‌­ریزی خود بپردازند و برنامه‌­ها و پروژه‌­های توسعه را...

چیدمان صندلی

پویایی گروه و سطوح مشارکت نیز تحت تأثیر چیدمان نشستن است. راه­‌های موثری برای شکستن عدم توازن قدرت و ترغیب شرکت­‌کنندگان به شرکت کامل در دادرسی وجود دارد که شامل دایره‌­ها، نیم‌­دایره‌­ها و تُنگ‌­های ماهی هستند. تنگ ماهی؛ از گروهی از شرکت­‌کننده­‌ها تشکیل شده که در بحث­‌ها یا فعالیت­‌ها شرکت دارند و توسط حلقه بزرگتری از شرکت‌­کننده‌­ها محاصره شده‌­اند. کسانی که در حلقه...

اتاق‌های فکر

اتاق‌های فکر نقشی اساسی در زایش ایده‌­ها دارد. انجمن فابیان[1] در انگلستان یکی از قدیمی‌­ترین­ اتاق‌های فکر است. مثال­‌های معروف دیگر بروکینگز آمریکایی[2] و انستیتوی سازمانی آمریکایی[3] هستند. بارزترین آ‌ن‌ها بر نوآوری در سیاست تمرکز دارند. آن‌ها درگذشته، با مداخله بین تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌­ها و دست­اندرکاران دولت یا سایر محل‌­ها دست به اقدام می­‌زدند. بهترین اتاق­‌های...

اتاق‌های اقدام

بعضی از اندیشکده‌ها به سمت عملی کردن ایده‌ها حرکت کرده­ و اقدام و عمل را از تئوری و نظریه جلوتر دانسته‌­اند و به جای انتشار دیدگاه‌های خود به دنبال تاثیرگذاری از طریق اقدام و عمل هستند. جنبش سبز رنگ[1] درحال حاضر یک فضای پر جنب­‌وجوش برای انواع جدیدی از اتاق فکر و اتاق اقدام مانند بنیاد جدید اقتصاد و مجمع برای آینده[2] است.   [1] The Green movement [2] he New Economics Foundation and Forum for the...

آزمایشگاه‌­های طراحی

در فنلاند آژانس نوآوری ملی(SITRA) آزمایشگاه طراحی هلسینکی[1] را با هدف بررسی نقش طراحی به‌عنوان یک ابزار استراتژیک برای مواجهه با چالش‌­های سیستماتیک و پیچیده‌­ای که جامعه کنونی فنلاند با آن مواجه است بنا کرد. این آزمایشگاه طی رویدادی در سپتامبر 2010 طراحان پیشرو با تصمیم­‌گیرندگان را گرد هم آورد.(رویدادهای قبلی در سال­های 1968 و 2008 برگزار شده­ است.) [1]...