درست سؤال پرسیدن، اولین قدم برای یافتن پاسخ است. وقتی سؤالی درست پرسیده شود راهکارهایی برای جستوجو و پیشنهاد راهحل وجود دارد. بعضی از این راهکارها مثل رقابتها و جوایز، پلتفرمهای آنلاین و بانک ایده اختصاصاً برای تحریک خلاقیت و ایدههای جدید طراحی شدهاند. سایر راهکارها برگرفته از رشتههای مرتبط مثل هنر و طراحی محصول هستند. همینطور فرایندهایی وجود دارند که مردم و...
چگونگی گسترش نوآوری به اندازه خود نوآوری حائز اهمیت است و هردو ارتباطی تنگاتنگ دارند. در بیشتر موارد، احتمال موفقیت نوآوری به مشارکت و درگیری طیف گستردهای از منافع کاربران، ذینفعان نوآوری، تولیدکنندگان و تأمینکنندگان متکی خواهد بود. در حوزهی دولتی، مشارکت مردم در تدوین سیاست، حتی مهمتر نیز هست چرا که این موضوع با اعتماد، مشروعیت و نمایندگی گره خورده است و این خود خاستگاه...
تئاتر مشارکتی نوعی از تئاتر است که توسط آگستو بوآل[1] در برزیل گسترش یافت. در این تئاتر، بازیگر و غیربازیگر، داستانهایی از ظلم و ستم بازی میکنند(شوهر سواستفادهگری که با همسرش بدرفتاری میکند/ کارخانهداری که از کارگران سواستفاده میکند و …)– بوآل، این تئاتر و سایر تئاترهای مشارکتی را «تئاتر ستمدیدگان» نامید. در تئاتر مشارکتی، تماشاچی هر زمان که بخواهد میتواند...
روشهای بهبود مداوم مانند سیستم عملکرد تویوتا که هدف آن تولید ایدههای جدید توسط کارکنان خط مقدم(مستقیماً با مشتریان، تعامل دارند) در مدار کیفیت است و بر مبنای این ایده شکل گرفته که کارکنان خط مقدم، دانش بیشتری نسبت به مدیران و ناظران بیرونی دربارهی نوآوری بالقوه دارند. همچنین در روش چرخه کیفیت، گروهی از کارمندان هستن که برای شناسایی، تحلیل و حل مشکلات مربوط به کار، داوطلب...
این روش توسط محمد یونس ترویج میشد. او با بهرهوری از دانش فنی و فناوری ذخیرهشده در شرکتهای خصوصی به توسعه راه حلهای نوآورانه برای مشکلات مربوط به فقر میپرداخت. اولین نمونه، شرکت گرامین دانون[1] بود که سازمان اعتبارات خرد یونس و یک شرکت پیشرو فرآوردههای لبنی فرانسوی را گردهم میآورد تا یک ماست غنیشده جدید برای مصرفکنندگان کمدرآمد تولید کند. [1] Grameen Danone ...
درگیری مستقیم رسانهها در فرآیند نوآوری اجتماعی به ندرت رخ میدهد. با این وجود مثالهایی برای آن وجود دارد. کانال 4 کستلفورد[1] ایستگاه تلویزیونی انگلستان، ساکنان محلی را به شرکت در آزمایش طراحی مجدد شهری ترغیب کرد. شهروندان با طراحان، معماران و مهندسان برای بازسازی اولویتها همکاری کردند. آنها به گروههای کاری کوچک تقسیم شدند و هریک وظیفهی رسیدگی به یک موضوع یا منطقه...
راهحلهای جدید از منابع بسیاری بدست میآیند. به ندرت پیش میآید که یک ایده به تنهایی به ذهن خطور کند. اغلب ایدهها از ایدههای دیگر به وجود میآیند و یا انعکاس خلاقانه تجربهها هستند. ایدهها اغلب از فکر کردن دربارهی مسائل به روشهای متفاوت و جدید به دست میآیند. در فرایند دستیابی به ایدهها و راهحلهای جدید، شروع با کاربران از طریق تحقیقات کاربر و مشاهده...
بسیاری از اجسام، فضاها و ساختمانهای جامعه بلااستفاده، متروک و نامطلوب هستند. بسیاری از ساختمانها و کارخانههای قدیمی بلااستفاده میمانند و عملکردی همچون زهکش فاضلاب برای جوامع محلی دارند ـ هم از نظر مالی و هم انگیزشی. هنر این است که این فضاها و ساختمانها را با دید روشن و مثبتی بهعنوان منابع، سرمایه و فرصت برای نوآوری اجتماعی دید. در طول زمان املاک میتوانند مرمت شوند...
نوآوری باز، پروسهی تحت کنترل درآوردن هوش جمعی و منقسم جمعیت را بر اساس اصولی مثل همکاری، به اشتراکگذاری، خودسازماندهی، تمرکززدایی، شفافیت روند و تعداد شرکتکنندگان توصیف میکند. این اصطلاح اولین بار توسط هنری چسبورگ[1] برای توصیف مدل جدید توسعهی محصولات بر پایهی جریان آزاد اطلاعات و ایدهها در ادارات و سازمانها استفاده شد که به لطف اینترنت که افراد زیادی را...
فراخوان ایدهها شامل درخواست از طیف گستردهای از مردم برای طرح پیشنهادهای خود برای پروژهها، آزمایشها، امتیازات یا راهحل برای مشکلاتی خاص است. طیف گستردهای از سازمانها فراخوان ایده میدهند. بازار ایدهها نیز مانند بازار توسعه بانک جهانی، بازاری است که ایدههایی از متخصصان توسعه و کارکناناش را دنبال و سپس از برندگان حمایت...
رقابتها و چالشها میتواند ابزاری موثر برای یافتن منابع جدید نوآوری اجتماعی باشند. همچنین میتواند به سرعتبخشی رشد راهحلهای جدید مشکلات اجتماعی کمک کنند. با این وجود، برخلاف بازار خصوصی، رقابت همیشه محرک توسعه نوآوریهای جدید در اقتصاد اجتماعی نیست. این بدین معناست که لازم است ساختارها و رقابتها طوری باشند که شرکتکنندگان فرصت همکاری، به اشتراکگذاری و یادگیری...
بانک ایدهها که پیشگام آن یک موسسه نوآوری اجتماعی در انگستان بود، در واقع یک مخزن آنلاینِ ایدهها و تجربیات است که 4000 ایده آنلاین در آرشیو خود داشته و 250 هزار بازدیدکننده درهر سال دارد که 160 هزار نفر از آنها به حداقل یک ایده رای دادهاند. بانک جهانیِ ایدهها درسال 1995 احداث شد، باعث بوجود آمدن تعداد زیادی وبسایتهای مشابه مانند بانک ایدههای نروژ (که روی موضوعات پایدار محیط...
غرفههای ویدئو، پلتفرمی برای به تصویر کشیدن دیدگاهها و ایدههای مردم است که در کنفرانسها و فضاهای عمومی و برای گردهمآوری شرکتکنندگان و نظراتشان درمورد رویدادها و موضوعات تحت پوشش کاربرد دارد. یوتیوب، میتواند به عنوان یک غرفه ویدیوی مجازی استفاده شود. صندوقهای پیشنهاد در سازمانها نیز ابتداییترین روش برای درخواست نوآوری است. مایکل یانگ[1] صندوق پیشنهادهای ملی را...
امروزه بسیاری ازدولتها به هر شکلی در تلاشاند تا راههایی برای مداخلهی مردم در شکلدهی امور و بسنده نکردن به برگزاری هر چند سال یکبارِ انتخابات بیابند. این روشها هنوز تحت آزمایشاند و بیش از اینکه به آفرینش ایده بپردازند، سعی دارند که فرهنگ گشودگی به ایدهها را فراگیر کنند. مانورهای بزرگ به رهبری دولت برای اینکه مردم به شکلی گستردهتر در آفرینش ایدهها و امکانها...
روشهایی برای مشارکت، زایش و ارائهی ایدهها مانند تکنیکهای نظرسنجی مشورتی است که تحقیقات سنتی افکار عمومی را با بحثهای فشرده در گروههای کوچک برای ارزیابی و توصیههای سیاستی ترکیب میکند. نمونههای دیگر شامل جلسههای شهر قرن بیست و یکم[1] اسن که طی آن بین پانصد تا پنج هزار نفر گردهم میآیند تا دربارهی مسائل محلی، منطقهای و یا ملی بحث کنند. به شرکتکنندگان...
این رویکرد عبارت است از فرآیندهایی برای مشارکت کودکان در ایجاد نوآوری، تصمیمگیری، طراحی شهری، برنامهریزی و مدیریت مدارس. یک مثال آن برنامه مخصوص کودکان برای ارائه دیدگاههایشان در طراحی ایدههایی برای بازآفرینی املاک و تأثیرگذاری بر سیاستهای عمومی بود. واحد محرومیت اجتماعی[1]، کودکان را مأمور کرد با سایر بچههای ساکن در خانههای سازمانی مصاحبه و نتیجه را به وزیران...
«ویکی دولتی» به معنای استفاده از ویکیها در فعال کردن شهروندان برای کمک به تهیه پیشنویس سیاستها است. برای مثال: نیوزلند از ویکی برای تهیه قوانین پلیس استفاده کرد. ویکی، هزاران مورد از مشارکتها را برگزید(بعضی از آنها سازندهتر از بقیه بودند) و فقط در یک روز ده هزار بازدید داشت. تیم بررسی، ویکی را در آگاهیرسانی، طرح ایدههای جدید و پالایش ایدههای موجود بسیار موفق...
برنامهریزی مشارکتی یا «برنامهریزی برای واقعیت»[1] از طریق مشارکت مردم در یافتن راهحل خصوصاً برای طراحی شهری آغاز گردید. ایدههای مشابه اخیراً از رشته طراحی محصول وام گرفته شدهاند. همچنین ساختارهای پارلمانی که برای توسعه ایدههای شهروندان طراحی شده، در راستای سیاستگذاری مشارکتی عمل میکنند. مانند کمیتهای که در کُره، متشکل از قانونگذاران ارشد که متعهد شدند تا...
دادخواستهای شهروندی و سایر پلتفرمهای آنلاین برای ثبت ایدههای شهروندان در طیف وسیعی از امور مثل ارتقای خدمات عمومی. یک مثال آن در انگلستان، وبسایت درخواستهای الکترونیکی نخستوزیر است که تاکنون حدود 10 میلیون درخواست در آن ثبت شده است. مجلس آلمان نیز شهروندان را به ثبت درخواستهای آنلاین ترغیب میکند. درخواستکنندهای که ایدهاش بیشترین حمایت را دریافت کند،...
هیئت منصفه شهروندی که مرکز جفرسون[1] در ایالات متحده پیشگام آن بود. این مرکز به صورت تصادفی عدهای از شهروندان را برای ارزیابی جوانب مثبت و منفی پیشنهادهای سیاستی مورد اختلاف گردهم میآورد. این امر گاها به خلق ایدههای جدید میانجامد. هیئت منصفه شهروندان معمولاً بر اساس روندی مشابه هیئت منصفه قضایی تاسیس میشود با این تفاوت که مرجع رسمی قانونی ندارد. این روش در دولت انگلستان و...
پنلهای شهروندی به هیئت منصفه شهروندان شباهت دارد با این تفاوت که افراد بیشتری را درگیر میکند. شرکتکنندگان این طرح که بین 500 تا سه هزار نفرند، معمولاً با نمونهگیری تصادفی استخدام شدهاند. پنل شهروندیِ آنلاینِ هکنی[1] که به مشکلات بومی مانند کیفیت ارائه خدمات محلی میپردازند نمونهای از پنلهای شهروندان است. [1]...
تئاتر قانونگذاری به تئاتر مشارکتی شباهت دارد. با این تفاوت که به جای بازی در صحنهای که فردی مورد ستم قرار میگیرد، موضوع اجرا پیشنهاد قانون جدید است. تماشاچیان میتوانند به صحنه بیایند، پیشنهاد خود را بیان و از آن حمایت کنند و با هر کدام از پیشنهادها مخالفت کنند یا آن را اصلاح کنند. این نوع تئاتر ابتدا برای ارتقای مشارکت عمومی دربرنامهی بهبود سلامتی مورد استفاده قرار...
رویدادها و همایشها به منظور شبکهسازی و یادگیری مانند Poptech، TED و Tällberg Forum (که بنیاد تالبرگ میزبان آن است) پلتفرمهایی هستند که همهی اطلاعات ونمونههای نوآورانه را به اشتراک گذاشته و پخش میکنند. بیشتر آنها از قابهای نسبتا خوب سنتی یا کارگاهی(مثل تالبرگ) یا تکگوییهای کوتاه با زمان زیاد برای شبکههای غیررسمی(مثل تد) استفاده...
سیدکمپ برنامهای است که یک هفته به طول میانجامد و هر سپتامبر در لندن برای حمایت از 20 تیم از کارآفرینان جوان برگزار میشود. این رویداد،«شبکه مربیان» متنوعی از کارآفرینان سریالی، شرکتها، طراحان محصول، سرمایهگزاران خطرپذیر، کارفرمایان، متخصصان بازاریابی، وکلا و حسابداران را گرد هم میآورد تا به تیمهای منتخب کمک کنند پایههای یک تجارت مناسب را بنیان نهند. در واقع...
جلسات مجازی و کنفرانسهایی مانند «یک جهان موازی» و «کنفرانس بالی»[1] درمورد تغییرات اقلیمی که شرکتکنندگان به صورت مجازی در این رویدادها شرکت میکنند. همچنین وبینار، یک روش بسیار ساده و مناسب جهت برگزاری سمینار در دنیای وب است. وبینارهایی که توسط شبکهی شهرهای مهاجرتی سازماندهی شدهاند و سازمانهای مردمنهاد، بنیادها و دانشگاهیان را با اقدامات اجتماعی مرتبط با تنوع در...
کافه گفتوگو از ویدئوکنفرانسهای هنری(حضور از راه دور) استفاده میکند تا بین شهروندان در سراسر دنیا ارتباط برقرار کند. برای مثال فرد میتواند از لندن وارد کافه گفتوگو شود و با دوستی که در کافه گفتوگو لیسبون[1] نشسته و فرد دیگری از نیویورک چای بنوشد. شبکهی کافهها برای میزبانی و سازماندهی جلسات و رخدادها توسط سازمانهای غیرانتفاعی قابل استفاده است. کافه...
رویدادهای فضای باز (غیرکنفرانسی) توسط شرکتکنندگان هدایت میشوند. این شرکتکنندگان هستند که در مورد برنامهها تصمیم میگیرند و خود را به صورت گروهی سازماندهی میکنند. هرکس بخواهد بحث یا فعالیتی را آغاز کند، ایدهاش را با کل گروه درمیان میگذارد- علاقهمندان به گروه ملحق میشوند. این برنامه روان و قابل تغییر است. هیچ چیز ثابت نیست و شرکتکنندگان میتوانند از گروهی...
کارگاههای مشارکتی همچنین بهعنوان ارزیابی مشارکتی روستایی (PRA) یا یادگیری مشارکتی و عملی(PLA) نیز شناخته میشوند. رابرت چمبرز[1] و سایرین برای سازماندهی و تسهیل کارگاههای مشارکتی، اقدامات زیادی انجام دادهاند. اینها جلساتی هستند که مردم بومی را قادر میسازند به تجزیه و تحلیل، اشتراکگذاری و افزایش دانش برنامهریزی خود بپردازند و برنامهها و پروژههای توسعه را...
پویایی گروه و سطوح مشارکت نیز تحت تأثیر چیدمان نشستن است. راههای موثری برای شکستن عدم توازن قدرت و ترغیب شرکتکنندگان به شرکت کامل در دادرسی وجود دارد که شامل دایرهها، نیمدایرهها و تُنگهای ماهی هستند. تنگ ماهی؛ از گروهی از شرکتکنندهها تشکیل شده که در بحثها یا فعالیتها شرکت دارند و توسط حلقه بزرگتری از شرکتکنندهها محاصره شدهاند. کسانی که در حلقه...
اتاقهای فکر نقشی اساسی در زایش ایدهها دارد. انجمن فابیان[1] در انگلستان یکی از قدیمیترین اتاقهای فکر است. مثالهای معروف دیگر بروکینگز آمریکایی[2] و انستیتوی سازمانی آمریکایی[3] هستند. بارزترین آنها بر نوآوری در سیاست تمرکز دارند. آنها درگذشته، با مداخله بین تحقیقات انجام شده در دانشگاهها و دستاندرکاران دولت یا سایر محلها دست به اقدام میزدند. بهترین اتاقهای...
بعضی از اندیشکدهها به سمت عملی کردن ایدهها حرکت کرده و اقدام و عمل را از تئوری و نظریه جلوتر دانستهاند و به جای انتشار دیدگاههای خود به دنبال تاثیرگذاری از طریق اقدام و عمل هستند. جنبش سبز رنگ[1] درحال حاضر یک فضای پر جنبوجوش برای انواع جدیدی از اتاق فکر و اتاق اقدام مانند بنیاد جدید اقتصاد و مجمع برای آینده[2] است. [1] The Green movement [2] he New Economics Foundation and Forum for the...
در فنلاند آژانس نوآوری ملی(SITRA) آزمایشگاه طراحی هلسینکی[1] را با هدف بررسی نقش طراحی بهعنوان یک ابزار استراتژیک برای مواجهه با چالشهای سیستماتیک و پیچیدهای که جامعه کنونی فنلاند با آن مواجه است بنا کرد. این آزمایشگاه طی رویدادی در سپتامبر 2010 طراحان پیشرو با تصمیمگیرندگان را گرد هم آورد.(رویدادهای قبلی در سالهای 1968 و 2008 برگزار شده است.) [1]...