رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

گام‌های تفکر طراحی

1ـ شناخت(همدلی و درک)

شناخت یا درک چالش‌ کسب و کارتان برای پیدا کردن راه‌حل، ضروری است و میزان این درک فراتر از حدس و گمان و سابقه قبلی شما در چالش‌هایی با ماهیت مشابه است. طبیعت چالش ممکن است در پوسته ظاهری آن یک چیز به نظر برسد و وقتی لایه‌های آن را از هم باز کنید در درون، کاملاً چیز دیگری باشد. هرچند صرف وقت برای تحقیق در مرحله درک، عملکرد بهتری نسبت به ادامه مسیرتان را تضمین نمی‌کند، اما زیرساخت قوی‌تر...

2ـ تعریف/بازتعریف

وقتی جزئیات چالشی را درک کنید به نکات ظریفی پی خواهید برد که احتمالاً بدون صرف وقت برای گسترش درک خود، آن‌ها را نادیده می‌گرفتید. همچنین می‌توانید به وضوح با اصطلاحات مشخصی تعیین کنید که این چالش چیست و چرا نیاز به توجه دارد.در واقع از دل فرایند شناخت و درک، می‌توانید چالش کاری مشخصی را که با آن روبرو هستید را بر مبنای داده‌های عمیقی که بدست آمده، تعریف و بازتعریف...

3ـ ایده‌پردازی

حال که چالش تعریف شد و می‌دانید مشکل باید جواب داده شود، می‌توانید خلاقیت خود را آزاد و شروع به تصور راه‌حل‌ها کنید. در واقع با تعریف شدن چالش، حالا زمان رویاپردازی برای چگونگی حل آن فرارسیده است. اینجاست که طوفان فکری یا مشکل‌گشایی گروهی(نام دیگر ایده‌پردازی) بر این بخش از تفکر طراحی غالب می‌شود. ایده‌پردازی از بخش‌هایی است که هرکس به مراتب بیشترین لذت را از آن می‌برد و به همین...

4ـ نمونه اولیه(Prototype)

وقتی ایده‌پردازی را به سرانجام رساندید، گام‌بعدی، گلچین کردن فهرست ایده‌ها و انتخاب گل سرسبد آن‌هاست. این‌ها ایده‌هایی هستند که برای ورود به بخش نمونه اولیه در نظر خواهید گرفت. حالا زمان بازگرداندن پارامترهای اجرایی کسب‌وکار به بازی و دیدن نتایج از پشت ذره‌بین واقعیت است. در انتخاب ایده‌های خودـخصوصاً میزان آن‌هاـ منطقی باشید؛ چون به ساخت یک نمونه اولیه از هرکدام نیاز خواهید...

5ـ آزمایش(تست و بازخورد)

آزمایش به شما کمک خواهد کرد طی گسترش ایده‌ی خود، در هزینه‌ها صرفه‌جویی و از حوادث اجتناب کنید. این گفته احساسی به نظر می‌رسد اما واقعیت است. آزمایش از بسیج تمام منابع توسط شما صرفاً برای اینکه بفهمید پروژه در مسیر غلطی قرار دارد جلوگیری می‌کند. بالاتر از آن اینکه، اجباری در پیچیده و یا پرهزینه بودن آزمایش وجود ندارد. آزمایش نمونه‌ها شما را از طی مسیر غلط و صرف بیش‌ازحد پول و دیگر...

فرایند چرخشی

متوجه شدید که تفکر طراحی، فرایندی با پنج گام است. آنچه عمیقاً برای فهم تفکر طراحی مهم است، این است که فرآیند، همیشه شامل یک خط مستقیم از نقطه A به نقطه B در یک مرحله نیست. وقتی شما در یک فرایند، کار می‌کنید ممکن است متوجه شوید که نیاز به بازگشت و تکرار آن مرحله دارید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که نیاز به بازگشت و تکرار آن مرحله را دارید. برای مثال، امکان دارد بفهمید در گام«تعریف»،...