رشدمان

برای بقاء، رشد و غول شدن در دوران جدید

نوآوری

فرایند نوآوری اجتماعی

شش مرحله نوآوری اجتماعی

ما شش مرحله برای نوآوری اجتماعی مشخص کرده­‌ایم که ایده­‌ها را از آغاز تا تاثیرگذاری ارائه می‌دهد. این مراحل همیشه پی­‌درپی نیستند، بعضی از نوآوری‌­ها مستقیم به مرحله‌­ی عمل یا حتی مقیاس‌­گذاری می‌رسند و در این میان توسط بازخوردگیری با یکدیگر ارتباط دارند. تمامی این مراحل نقاطی مشترک دارند اما در عین‌حال واجد ویژگی‌های مشخص فرهنگی­ و مهارت‌­های ویژه نیز هستند. این مراحل...

1ـ محرک‌ها، الهامات و تشخیص‌ها

در این مرحله ما همه عواملی را که موجب نوآوری می‌شود ـ مانند بحران‌ها، کاهش هزینه‌های عمومی، عملکرد و استراتژی ضعیف ـ و همچنین منابع الهام‌بخش، از تخیل خلاق گرفته تا شواهد جدید را درنظر می‌گیریم. این مرحله شامل تشخیص مشکل و چارچوب‌بندی سوال به گونه‌ای است که ریشه‌های اصلی مشکل نه فقط علائم آن، مدنظر باشد. طرح سوال درست، نیمی از راه یافتن راه‌حل مناسب است. این به معنای فراتر رفتن...

2ـ پیشنهادها و ایده‌ها

این مرحله به جمع‌آوری ایده‌‌ها برای یافتن راه‌حل‌‌های مختلف اختصاص دارد که می‌‌تواند شامل روش‌های مورد تأیید مانند روش‌های طراحی یا خلاقیت برای گسترش فهرست گزینه‌های موجود باشد. بسیاری از روش‌ها به ترسیم بینش‌ها و تجربیات از طیف گسترده‌ای از منابع کمک...

3ـ نسخه‌های اولیه و اجرای مقدماتی

اینجاست که ایده‌ها در عمل سنجیده می‌شوند. این مرحله را می‌توان از طریق نمونه‌سازی‌های اولیه و اجرای مقدماتی و آزمایش‌های تصادفی کنترل‌شده انجام داد. فرآیند پالایش و آزمایش ایده‌ها، به‌ویژه در اقتصاد اجتماعی مهم است، زیرا از طریق تکرار و آزمون و خطاست که ارتباطات و ائتلاف‌ها قدرت می‌گیرند(مثلاً پیوند دادن کاربران به متخصصان) و تعارض منافع حل می‌شوند. همچنین از طریق این...

4ـ پایداری

نوآوری اجتماعی، زمانی به پایداری می‌رسد که پرداختن به ایده‌ها به تمرین روزمره تبدیل می‌شود. این فرایند شامل شکل‌دهی به ایده‌ها با هدف گرفتن شاخ و برگی اضافی آن‌ها و شناسایی جریان‌های درآمدی برای اطمینان از ثبات مالی شرکت، بنگاه اجتماعی یا خیریه‌ای است که نوآوری را به جلو می‌برد. در بخش دولتی، این مرحله به  معنی شناسایی بودجه، گروه‌ها و سایر منابع به مثابه قانون‌گذاری است.  ...

5ـ مقیاس‌پذیری و اشاعه

این مرحله شامل طیف وسیعی از استراتژی‌ها برای رشد و گسترش نوآوری از رشد سازمانی به‌وسیله صدور مجوز و حق رأی به فدراسیون‌ها و حق انتشار است. شبیه‌سازی و الهام‌گرفتن نیز نقش مهمی در گسترش یک ایده یا عمل دارد. تقاضا هم به اندازه عرضه اهمیت دارد: چگونه تقاضای بازار یا تقاضا از سوی کمیسیون‌ها و سیاست‌گذاران بسیج می‌شود تا یک مدل جدید موفق را گسترش دهد. این فرآیند اغلب به عنوان...

6ـ تغییر نظام‌مند(Systemic change)

این مرحله، هدف غایی نوآوری اجتماعی است. تغییر سیستمی معمولاً شامل تعامل بسیاری از عناصر است: جنبش‌های اجتماعی، مدل‌های کسب‌وکار، قوانین و مقررات، داده‌ها و زیرساخت‌ها، و روش‌های کاملاً جدید تفکر و عملکرد. تغییرات سیستمی به طور کلی شامل چارچوب‌ها یا معماری‌های جدیدی است که از نوآوری‌های کوچکتر بسیاری تشکیل شده است. نوآوری‌های اجتماعی معمولاً با موانع و ناسازگاری یک نظم قدیمی...