تمام نوآوریها با یک ایدهی اصلی شروع میشوند، اما خود ایده اغلب به وسیله یک تجربه، اتفاق یا شواهد جدیدی که یک نیاز اجتماعی یا بی عدالتی را آشکار میکند برانگیخته میشود. در بسیاری از موارد قدم اول یافتن راهحل، استفاده از تحقیقات، نقشهبرداری و جمعآوری دادهها برای شناسایی مشکلات است. یکی از چالشهای مهم در این مرحله شناسایی مشکل حقیقی است. یک مشکل خوب، راهحل...
لازم است که مشکلات شناسایی شوند. اکثر مواقع، مشکلات پنهان هستند یا به حاشیه رانده شدهاند یا اینکه همه بر این باورند که نمیتوان هیچ کاری در موردشان انجام داد. پژوهشهای زیادی از شناسایی مشکلات صحبت میکنند و سیاستهای بسیاری نیز درباره لزوم شنیدهشدن مشکلات وجود دارد. شناسایی مستندات و شواهد میتواند نخستین گام در مطالعه اکتشافی برای شناخت یک مسئله اجتماعی باشد....
برای نقشهبرداری از نیازها باید وجود، ماهیت و توزیع نیاز واقعی و نیاز بالقوه به کالا و خدمات را تخمین زد. خصوصاً هنگامیکه نیاز، یک نیاز اجتماعی است. برای این کار، چندین رویکرد وجود دارد که شامل مطالعات اپیدمیولوژیک، پیمایشی، استفاده از شاخصهای اجتماعی، مجموعه دادههای جامعهشناختی و … میشود. یک بنیاد تازه تاسیس برای پروژه نقشهبرداری نیازها و پروژهای مشابه در...
شناسایی نیازها و قابلیتهای مختلف به وسیلهی تحقیقات در بازار، ردهبندی مشتریها، تکنیکهای تقسیمبندی جغرافیایی. اهمیت “تقسیمبندی” در نوآوری اجتماعی در حوزههایی مثل سلامت(بعضیاوقات به اشتباه برچسب بازاریابی اجتماعی به آن میدهند) در حال افزایش است. گاهی سیاستگذاریها و برنامهها برای گروهی موفقیتآمیز عمل میکنند و برای گروهی دیگر خیر. درحالی...
نقشهبرداری داراییهای فیزیکی در اقتصاد اجتماعی، خصوصا در میان هنرمندان، کارآفرینان و گروههای جامعه سنت قدیمی، استفاده از ساختمانها و فضاهای خالی، متروک و مخروب امری مرسوم است. تمرینات نقشهبرداری را میتوان برای استفاده از منابع محلی، شناسایی فضاهای خالی و بهرهبرداری از فرصتها به کار گرفت؛ مثلا در کروتیا[1]، طرح پلتفرما 9.18 بازمانده زاگرب[2] بعد از جنگ داخلی...
نقشهبرداری سیستم را میتوان نقشهبرداری مشارکتی و تحلیل درونبخشی تعریف کرد و کمپین نقشهکشی مردم کرالا[1] نمونهای بهکارگیری چنین روشی است. در روند نقشهبرداری از مسیر کاربری مردم، کالاها و پیامها اغلب الگوها و امکانات دیده نشده برجسته میشود. در دهه 1950 و 1960 در اسکاندیناوی بر نقشه بعضی از جنبشهای تاثیرگذار بر روند زندگی جاری بهعنوان کلید شناخت شهرها تأکید...
گروههایی نیز خودشان تحقیق میکنند تا احتیاجات و راهکارهای خود را بیابند. پژوهشهایی که توسط کاربران انجام میشود و بر این فرض استوار است که مردم بهترین کسانی هستند که میتوانند نیازهای خودشان را شناسایی و ایدهها و راهحلهایشان را مطرح کنند نیز نمونههایی از این رویکرد هستند. تحقیق توسط کاربر میان مصرفکنندگان طولانی مدتِ خدمات مراقبتهای بهداشتی و اجتماعی گسترش...
این روش، طیفی از تکنیکها مانند مصاحبه، نقشهبرداری، گروههای مطالعاتی و رویدادها برای فهم نظرات جامعه دربارهی موضوعات خاص را شامل میشود. هدف این تکنیکها آن است که از افراد بومی برای شناسایی مشکلات و طراحی و اجرای راهحلها استفاده شود. بانک جهانی، سازمان کمک عملی، بنیاد آقاخان، بنیاد فورد و … از این رویکرد استفاده کردهاند. ارزیابی مشارکتی از طیف گستردهای از...
مردمنگاری، رویکردی جامعنگر برای پژوهش است که توسط انسانشناسان با هدف شناخت مردم در بستر اجتماعی و فرهنگی خود آنان توسعه یافته است. مبانی نظری اساسی مردمنگاری این است که افکار و اعمال مردم به دامنه وسیعی از عوامل بستگی دارد و آنچه در یک موقعیت میگویند یا انجام میدهند لزوماً در موقعیت دیگری اتفاق نمیافتد. محقق برای درک کامل رفتار، تفکرات و نحوهی تصمیمگیری مردم باید...
اقدامپژوهی، روشی است که برای شاکلهبندی مشکلات جمعی و اثربخشی و حل آنان طراحی شده است. اقدامپژوهی در تلاش است رابطهی مشترک و مکرری را که بر تحقیق «با» افراد و نه «روی» افراد تأکید دارد جایگزین رابطهی محقق و مسئله مورد پژوهش کند. اقدامپژوهی بهجای توصیف جزئیات محیط، عموماً راهکارهای برآمده از دل دادهها را برای بهبود اقدامات آینده به کار...
مرور و بررسی ادبیات پژوهش، برای گردآوری شواهد تحقیقاتی و شناسایی رویکردهای جدید نویدبخش، از جمله مدلهایی است که میتوان از سایر زمینهها وام گرفت. بهعنوان مثال کار «جان هتیه»[1] در مدرسهای در نیوزیلند را در نظر بگیرید که با عنوان «یادگیری قابل مشاهده»، 800 نمونه فراتحلیل از راهکارهای اثربخش از جمله بسیاری از یافتههای غیر شهودی را در بر میگرفت. [1] John...