نوآوری باز، پروسهی تحت کنترل درآوردن هوش جمعی و منقسم جمعیت را بر اساس اصولی مثل همکاری، به اشتراکگذاری، خودسازماندهی، تمرکززدایی، شفافیت روند و تعداد شرکتکنندگان توصیف میکند. این اصطلاح اولین بار توسط هنری چسبورگ[1] برای توصیف مدل جدید توسعهی محصولات بر پایهی جریان آزاد اطلاعات و ایدهها در ادارات و سازمانها استفاده شد که به لطف اینترنت که افراد زیادی را با هزینه نسبتاً کم قادر به تعامل و مشارکت کرده، معنا و کاربرد گستردهتری پیدا کرده است. در چند دهه اخیر بیش از هر زمان دیگری، روشهای بهرهگیری از تخیل عمومی برای بروز نوآوری طراحی شده است. این شاید واکنشی به تمایل بیش از حد به حرفههای تخصصی و این ایده که «متخصص بهتر میداند» باشد. اینترنت به یاری بسیاری از روشها شتافته و آنها را در دسترس طیف گسترهتری از مردم قرار داده است.
[1] Henry Chesbrough
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/