چگونگی گسترش نوآوری به اندازه خود نوآوری حائز اهمیت است و هردو ارتباطی تنگاتنگ دارند. در بیشتر موارد، احتمال موفقیت نوآوری به مشارکت و درگیری طیف گستردهای از منافع کاربران، ذینفعان نوآوری، تولیدکنندگان و تأمینکنندگان متکی خواهد بود. در حوزهی دولتی، مشارکت مردم در تدوین سیاست، حتی مهمتر نیز هست چرا که این موضوع با اعتماد، مشروعیت و نمایندگی گره خورده است و این خود خاستگاه سؤالات بسیاری درباره ماهیت و شکل مشارکت افراد است. بهعنوان مثال این پرسش که «بهترین راه برای مشارکت مردم چیست؟» خود برخاسته از چنین بستری میباشد.
در حال حاضر، مجموعهای از راهکارها، خصوصا در رشته طراحی، وجود دارد که مردم را برای توسعه راهحلها نزد هم میآورد و اغلب «طراحی مشارکتی» خوانده میشود. امروزه استفاده از بخشی از این رویکردها در درون بخش دولتی برای طراحی مجدد خدمات در حال افزایش است. در طراحی توسط کاربر نیز اغلب خود کاربران بهترین گزینه برای شناسایی نیازهایشان و چگونگی یافتن پاسخ برای آنها هستند. در عمل بیشتر آنچه طراحی توسط کاربر نامیده میشود، با مشارکت کاربر در طراحی توصیف میشود، چرا که در این کار کماکان نقش اساسی و کلیدی بهعنوان معمار و تسهیلگر به عهده طراحان و متخصصان است. از این رویکرد در طراحی مجدد خدمات با کاربران و تولیدکنندگان مانند کارهایی که توسط مشاورههای طراحی در پروژههایی چون IDEO، think public، Participle، Live/Work و یا گروه موسسه شهروندان هوپ[1] که همگی حول محور پیشرفت خدمات عمومی شکل گرفتهاند استفاده میشود. همچنین مشارکت در این نوع طراحی میتواند تعامل با کاربران سابق باشد. وزارت اصلاحات آریزونا از زندانیان سابق برای طراحی برنامههایی با هدف کمک به سایرین برای بازگشت مجدد به جامعه استفاده کرده است. در این رویکرد، همچنین میتوان از ابزارهای وبمحور برای طراحی مشترک مانند وبسایت استرالیایی web2care برای افراد دارای معلولیت و مراقبانشان بهره برد. روشهای تفکر خلاق مانند شش کلاه فکر اثر ادروارد دبونو[2] و چه میشود اگر…؟ اثر یک کمپانی مشاورهای نیز برای تخیل و تصور راهحلها نیز میتواند مفید باشد.
[1] Hope
[2] Edward De Bono
The Open Book of Social Innovation
https://www.nesta.org.uk/report/the-open-book-of-social-innovation/